لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

تلاش تازه "شورای راه نجات" برای تامین صلح در افغانستان


شورای راه نجات افغانستان می‌گوید که برای تامین صلح پایدار و ایجاد فضای اعتماد میان طرف‌های درگیر در کشور پلان‌های جدید را آماده کرده‌است.

این شورا می‌گوید که برای نزدیک شدن به صلح کمیسیونی را ایجاد کرده‌است تا جلو اعدام زندانیان از جانب حکومت و کشتن زندانیان از جانب طالبان را بگیرد.

سید اکبرآغا رئیس این شورا روز پنجشنبه در جمعی از طرفدارانش در کابل حین تشریح پلان‌های یاد شده گفت یک کمیسیون کار می‌کند تا جلو اعدام و کشتن زندانیان در زندان‌های حکومت و طالبان را بگیرد.

سید اکبر آغا
سید اکبر آغا

او افزود:

"برای این‌که میان (حکومت و طالبان) نزدیکی ایجاد شود برای دفاع از زندانیان ما کمیسیون را ایجاد کرده‌ایم آن‌را با طالبان شریک ساخته و آن‌را تا حدی بالای شان قبولانده‌ایم و برای حکومت هم می‌گویم که این کمیسیون از زندانیان دفاع می‌کند که هر دو طرف زندانیان را اعدام نکنند این کمیسیون به مشکلات زندانیان که دربند قرار دارند رسیده‌گی می‌کند."

وی گفت که این کمیسیون در خصوص باز کردن مکاتب هم کار می‌کند که در مناطق تحت کنترول طالبان قرار داشته و به‌روی شاگران مسدود می‌باشد.

سید اکبر آغا رئیس شورای راه نجات افغانستان می‌گوید که به اساس طرح جدید این شورا برای صلح شورای با شرکت ۱۲۰ عضو شورای ملی و ۷۵ فرد اهل خبره ایجاد شده و بعد ازین شورا یک شورای بزرگ دیگر را تشکیل می‌دهند تا راه را برای مذاکرات بین الافغانی میان حکومت و طالبان مسلح هموار سازد.

تلاش کردیم تا در مورد طرح جدید شورای راه نجات و حل مشکلات زندانیان و چگونگی کار کمیسیون نظر حکومت را نیز داشته باشیم اما ریاست جمهوری، لوی سارنوالی و شورای عالی صلح از صحبت درین مورد خود داری کردند.

ضیاالحق امرخیل رئیس انجمن ثبات ملی افغانستان که در نشست شورای راه نجات در کابل سخن می‌گفت از طالبان مسلح خواست تا خود را به‌مانند گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به گفتگوهای بین الافغانی آماده سازند.

ضیا الحق امرخیل
ضیا الحق امرخیل

او علاوه کرد:

"بیاید خود ما دست به کار شویم این پیام ما را بشنوید، تو افغان استی و درد این جامعه به تو معلوم می‌شود، چهل سال جنگ در کشور ادامه یافت اما نتیجه نداد، تنها گفتگوهای صلح است که مشکل افغانستان را حل می‌سازد به همین گونه حکومت افغانستان نیز این پیام را بشنود."

پیش ازین به شمول رهبران حکومت وحدت ملی، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز بالای طالبان صدا کرده‌است که برای تامین صلح دایمی روی میز گفتگو بنشینند، اما طالبان همواره این گونه خواست‌ها را رد کرده و آنان تاکید کرده‌اند تا زمانی‌که نیروی‌های خارجی از افغانستان بیرون نشوند به گفتگوهای صلح حاضر نخواهند شد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG