لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

امریکا و سعودی تفاهم‌نامۀ تجاری بیش از ۳۵۰ میلیارد دالر را امضا کردند


مقام‎های ایالات متحده و عربستان سعودی می‎گویند معامله‎های تجاری به ارزش بیش از ۳۵۰ میلیارد دالر را امضا کرده‎اند.

این اقدام در جریان مسافرت دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به عربستان سعودی انجام شده و هر دو کشور آن را تاریخی خوانده‎اند.

رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده در جریان یک نشست خبری دیروز در ریاض گفت که توافق دفاعی و نظامی به ارزش ۱۰۹ میلیارد دالر هم مشمول توافق‌نامه‎های امضا شده‎است.

تیلرسن:این سرمایه گذاری مستقیم خواهد انجامید.
تیلرسن:این سرمایه گذاری مستقیم خواهد انجامید.

او افزود:

"امروز ما ۲۳ جواز صادرات سرمایه‌گذاری خارجی را اعلام می‎کنیم که به بیش از ۳۵۰ میلیارد دالر سرمایه‌گذاری تاریخی مستقیم خواهد انجامید. ۱۰۹ میلیارد دالر آن را فروش سلاح به هدف تقویت امنیت شریکان سعودی ما تشکیل می‎دهد."

عادل جبیر وزیر خارجۀ عربستان سعودی هم درین نشست خبری بود.

او دیدار ترمپ را نقطۀ عطف میان ایالات متحده و جهان اسلام و عرب خواند.

جبیر همچنین گفت که دو کشور اعلامیۀ دیدگاه استراتژیک را هم امضا کرده‎اند که به همکاری در بخش مبارزه با افراط‌گرایی خشونت‌بار و تروریزم خواهد انجامید.

بسیاری ازین توافق‎ها طی یک دورۀ ۱۰ ساله انجام خواهد شد.
بسیاری ازین توافق‎ها طی یک دورۀ ۱۰ ساله انجام خواهد شد.

هر دو وزیر خارجه گفتند که بسیاری ازین توافق‎ها طی یک دورۀ ۱۰ ساله انجام خواهد شد و برای صدها هزار تن زمینه کار ایجاد خواهد کرد.

با ایجاد روابط در هنگام ادارۀ بارک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده با ایران، روابط دو جانبه میان ایالات متحده و عربستان سعودی تیره شده بود.

اما ترمپ نخستین روز دیدارش را یک روز عالی توصیف کرد و گفت که صدها میلیارد دالر در ایالات متحده سرمایه‌گذاری خواهد شود و سه بار تکرار کرد که کار ایجاد خواهد شد.

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی هم گفته‎است که سفر ترمپ به سعودی سبب تقویت روابط استراتژیک خواهد شد و به افزایش امنیت و ثبات جهانی کمک خواهد کرد.

دونالد ترمپ در بیست ماه جنوری رسماً رئیس جمهور ایالات متحده شد و از آن هنگام این نخستین سفر او به عربستان سعودی است.

قرار است ترمپ از عربستان سعودی به اسرائیل و بعد هم به واتیکان برود.

XS
SM
MD
LG