لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

تلاش ایران و عربستان سعودی برای نفوذ مذهبی در سینگال


ایران و عربستان سعودی برای نفوذ مذهبی در سینگال تلاش می‎کنند.

بر اساس گزارش آژانس خبری رویترز در کشور پانزده میلیونی سینگال که در آن حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار شیعه زندگی می‎کنند، ایران برای نفوذ مذهبی با ایجاد مرکز آموزشی تلاش می‎کند و کشورهای عربستان سعودی، قطر، دبی و کویت مساجد سلفی‎ها را تمویل می‎کنند.

در عالیترین منطقه حومه پایتخت ساحلی سینگال یک شعبه از پوهنتون المصطفی فعالیت می‎کند که به مسلمانان شیعه در کنار سایر مضامین، تکنولوژی جدید را هم آموزش می‎دهد.

رئیس این شعبه پوهنتون المصطفی یک ایرانی و تصویر آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران روی دیوار دفترش آویخته است.

مضامینی که در شعبه سینگال پوهنتون المصطفی درس داده می‎شود، تاریخ و فرهنگ ایران، ساینس اسلامی و زبان فارسی را شامل می‎شود. محصلان این پوهنتون غذای مجانی و مساعدت‎های مالی نیز دریافت می‎کنند.

این پوهنتون یک پایگاه دور افتاده شیعه‎ها در کشور صوفی‎ها محسوب می‎شود. در کشور صوفی‎های که با طبیعت آرام شان از شیوه متصوف و غیر سیاسی اسلام پیروی می‎کنند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، در کشور پانزده میلیونی سینگال که در آن حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار شیعه زندگی می‎کنند، ایران برای نفوذ مذهبی اش با ایجاد مراکز آموزشی تلاش می‎کند.

قدرت شهیدی گزارشگر بخش فردای رادیو آزادی، با اشاره به تلاش‎های رژیم جمهوری اسلامی ایران، نه تنها در سینگال بلکه در سایر کشورهای منطقه و جهان می‎گوید:

"جمهوری اسلامی ایران در زمان آیت الله خمینی این مسئله را مطرح کرد که انقلاب اسلامی باید صادر شود. در سال‎های اول حرکات و اقداماتی هم برای این کار داشتند که به تدریج آهسته تر شد، ولی به ویژه در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این فعالیت‎ها شدت گرفت و دانشگاه المصطفی یکی از نهاد هایست که اصولاً برای این کار تاسیس شده، هم اکنون در پنجاه کشور خارج از ایران شعبه دارد. ایران در کشورهای مانند سومالیا، افغانستان، امریکایی لاتین و چندین کشور دیگر در منطقه این دانشگاه، نهادها و موسسات دیگر را برای آموزش بیشتر جوانان و آموزش قوانین شیعه در اسلام، احداث کرده‎است."

آیا تلاش‎های رژیم جمهوری اسلامی ایران صرف برای نفوذ مذهبی صورت می‎گیرد، یا اهداف دیگر هم در عقب آن نهفته‎اند؟

در سال ۲۰۱۰ میلادی یک محموله اسلحه ایران در بندر لاگوس (Lagos) در نایجر دستگیر شد که گفته می‎شود از منطقه جنوبی سینگال برای شورشیان ارسال شده بود. داکار(Dakar) هرنوع ارتباط با ایران را در این زمینه رد کرده‎است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی بودجه اختصاص داده شده برای پوهنتون المصطفی در مجموع ۲۳۹۰ میلیارد ریال معادل ۷۴ میلیون دالر امریکایی بوده‎است.

صوفی‎های سینگال می‎گویند که آن‎ها تا حد زیاد از دخالت در سیاست مبرا اند.

اما سلفیزم یا وهابیت یک تعریف و شیوه تندروانه تر در مذهب سنی دانسته می‎شود.

کشورهای عربستان سعودی، قطر، دبی و کویت مساجد سلفی‎ها را در سینگال تمویل می‎کنند و تا اکنون ده‎ها میلیون دالر در اختیار آن‎ها قرار داده شده‎اند.

احمد خلیفه نیاسی (Ahmed Khalifa Niasse) فرزند ملای مقتدر و متوفی سینگال که از منتقدان آشکار نفوذ مذهبی کشورهای خلیج به شمار می‎آید، در شهر داکار به آژانس خبری رویترز گفته‎است:

"سلفی‎های سینگال برادران دو گانگی، آن‎های به شمار می‎آیند که در مالی جهاد می‎کنند. آن‎ها خود را به مثابه عساکر تصفیه و پاک کننده اسلام می‎نگرند."

کشور محاط به خشکه مالی که در افریقای شرقی موقعیت دارد، یک مستعمره سابق فرانسه به شمار می‎آید و از سال‎ها به اینسو صحنه منازعاتیست که در آن جنگجویان مسلح تندرو نهادها تاسیسات دولتی را مورد حمله قرار می‎دهند.

XS
SM
MD
LG