لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

در نشست ریاض، روی چهار موضوع اساسی در مورد تروریزم بحث خواهد شد


نشست کلیدی مبارزه با افراط‌گرایی و تروریزم امروز یکشنبه در ریاض پایتخت عربستان سعودی آغاز می‎شود.

چهار موضوع اساسی آیندۀ تروریزم، افراط گرایی آنلاین، ارتباط آن با جرایم و فساد و چگونگی مقابله با تروریزم و افراط‌گرایی در شرق میانه توسط کارشناسان ارشد از سرتاسر جهان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هم که در رأس یک هیئت ارشد عصر دیروز روانۀ ریاض شد، از اشتراک کننده‌گان این نشست کلیدی است.

معاون سخنگوی او، دواخان مینه‌پال دیروز به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور غنی نکات کلیدی مربوط به مبارزه با تروریزم را برجسته خواهد ساخت.

مینه پال: غنی نکات کلیدی مبارزه با تروریزم را برجسته خواهد ساخت.
مینه پال: غنی نکات کلیدی مبارزه با تروریزم را برجسته خواهد ساخت.

او افزود:

"شک نیست که در مورد آدرس‎های اشاره می‎شود که در آن تروریستان وجود دارند، پناهگاه دارند و تروریزم از آن‎ها تمویل می‎شود. در مجموع این پدیده برای همه منطقه و جهان خطرناک است."

  • این نشست برای افغانستان از چی اهمیت می‎تواند برخوردار باشد؟

روح‌الامین کارشناس مسایل سیاسی در کابل در صحبت با رادیو آزادی این‌گونه پاسخ می‎دهد:

"بسیار موقعیت مهم، بسیار مجلس مهم است برای برهۀ که افغانستان در آن قرار دارد. امریکا با مشکلاتِ که در خاور میانه دارد، دنبال به اصطلاح مدیریت کردن جریان‎های جدید است و در رقابتِ سختی که سعودی و ایران دارند کی از مباحث کلان این است که ائتلاف کشورهای اسلامی که سعودی آن را رهبری می‎کند و این که آینده حضور امریکا درین منطقه و منافع آن چطور خواهد شد. و افغانستان یکی از عناصری است که بین این رقابت‎های کلان درگیر است."

نشست ریاض به میزبانی مرکز تحقیق و مطالعات اسلامی ملک فیصل در هوتل انترکانتینتل این شهر برگزار می‎شود.

این نشست همزمان شده با دیدار دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از ریاض و دید و وادیدهایش با مقام‎های ارشد این کشور.

امریکا ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که عمدتاً سرگرم آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای افغان اند.
امریکا ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که عمدتاً سرگرم آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای افغان اند.

ادارۀ ترمپ درهم شکستن گروه‎های تروریستی رادیکال اسلام‌گرا از جمله گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش را در سر لوحۀ اهداف پالیسی خارجی‌اش قرار داده‎است.

همزمان با این، ادارۀ رئیس جمهور ایالات متحده در مورد اعزام چندین هزار سرباز اضافی به افغانستان هم غور می‎کند.

در حال حاضر، ایالات متحده امریکا ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که عمدتاً سرگرم آموزش، مشوره‌دهی و کمک با نیروهای افغان اند.

رئیس جمهور غنی در جریان یک ویدیو کنفرانس به روز جمعه از کابل به مقام‎های ناتو در بروکسل گفت که شبکه جدید تروریست‎ها اکنون نسبت به سال ۲۰۰۱ ده برابر قوی‌تر شده و تهدیدی به افغانستان و جهان پنداشته می‎شود.

ناتو گفته‎است هدف کلیدی‌اش در افغانستان این است که نگذارد این کشور دوباره به لانه امن برای تروریستان مبدل شود.

XS
SM
MD
LG