لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

حبیبه سرابی: زنان قربانی افراطیت! نقش مؤثر در آوردن صلح دارند


یک گروه پانزده نفری فعالین مدنی و حقوق زنان پاکستان به کابل آمده‎است تا در باره راه‎های تأمین صلح با فعالین زن در افغانستان، صحبت کند.

در ادامه تأکیدها بر نقش زنان در پروسه صلح، معاون شورای عالی صلح می‎گوید، قربانیان اصلی افراطیت و تروریزم زنان اند و به‌همین اساس، زنان می‎توانند در پروسه صلح نقش تأثیر گزار بازی کنند.

حبیبه سرابی در سمیناری که به همین مناسبت در کابل برگزار شده بود گفت، زنان می‎توانند در آوردن صلح در هر دو کشور همکاری کنند و نقش‌شان در این عرصه، بسیار مهم می‎باشد.

سرابی: قربانیان افراطیت زنان اند.
سرابی: قربانیان افراطیت زنان اند.

خانم سرابی بیان داشت:

"ما در حال حاضر در هر دو کشور افراطیت را می‎بینیم و قربانیان افراطیت زنان اند، زنانی‎اند که اعضای خانواده‌شان را از دست می‎دهند و به همین اساس کوشش‎های شان برای آوردن صلح بسیار مهم است."

شمار زنان فعال پاکستانی که به کابل آمده‎اند به پانزده تن می‎رسد.

این سمینار برای چهار روز از سوی مؤسسه "برابری برای صلح و دموکراسی" در افغانستان به راه انداخته شده‎است.

پیش از این هم شماری از فعالین مدنی پاکستان در دیدار با اعضای شورای ملی افغانستان، در باره تأمین صلح و راه‎های رسیدن به آن، دیدار و ملاقات کرده بودند.

این در حالیست که اخیراً، بی بی گل غنی، بانوی اول افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی بر نقش زنان در روند صلح، تأکید کرده بود که این اظهارات را در چهارمین سمپوزیم ملی زنان افغان نیز مطرح کرد.

هیئت گروهی از فعالین مدنی و حقوق زنان پاکستان می‎گوید، در شرایط فعلی به مردم افغانستان و پاکستان ضرور است تا برای تأمین صلح، تلاش مشترک کنند.

گلالی اسماعیل به نمایندگی از زنانی‎که از پاکستان به کابل آمده‎اند گفت، درد زنان هر دو کشور یکی است و می‎توانند برای آوردن صلح، همدست شوند.

او افزود:

"ما می‎خواهیم در منطقه با امنیت یکجا شویم، چون امنیت افغانستان و پاکستان به همدیگر رابطه دارد، امنیت زمانی میاید که زنان دو کشور برای تأمین امنیت، دست به دست هم دهند."

قابل یادآوریست که اخیراً یک هیئت پارلمان پاکستان نیز به کابل سفر کرده بود که این هیئت بیشتر بالای مسایل مربوط به صلح تأکید کرده بود، اما با گذشت نزدیک به یک ماه از این سفر تا هنوز نتیجه عملی از این سفر به دست نیامده‎است.

هیئت پارلمانی پاکستان در ارگ
هیئت پارلمانی پاکستان در ارگ

در سال‎های گذشته نیز شماری از نماینده‌گان زن در پارلمان پاکستان با نماینده‌گان زن در شورای ملی افغانستان در کابل و اسلام‌آباد در باره تأمین صلح در افغانستان و پاکستان دیدار و ملاقات کرده بودند که نتایج این دیدارها هم مشخص نشده‎است.

وزارت امور زنان افغانستان می‎گوید، برای آوردن صلح در افغانستان و پاکستان، تنها راه اندازی محافل، کافی نیست.

سپوژمی وردک، معین این وزارت روز یکشنبه در سمینار که به اشتراک فعالین مدنی افغانستان و پاکستان برگزار شده بود گفت، برای تأمین صلح باید تصامیم چنین سمینارها، جنبه عملی پیدا کند.

وردک افزود:

"به گمان من چنین کنفرانس‎های مشترک نتایج خوب می‎دهد در صورتی‎که در آخر سخن پلان عملی داشته باشیم، کسانی که برای عملی کردن نتایج این نشست‎ها مسئولیت می‎گیرند باید مشخص شود، در کل باید تصامیم چنین نشست‎ها عملی شود."

خانم وردک همچنان خطاب به اشتراک کننده‌گان این سمینار گفت، تا زمانی که ریشه جنگ مشخص نشود و در برابر آن گام‎های عملی برداشته نشود، در هر دو کشور، مردم قربانی آن خواهند بود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG