لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

ترمپ: امریکا در مبارزه با تروریزم در کنار افغان‌ها خواهد بود


نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان خبر می‌دهد که محمد اشرف غنی و دونالد ترمپ رؤسای جمهور افغانستان و امریکا در حاشیه نشست ریاض با هم دیدار کرده‌اند.

به گفته وی، دونالد ترمپ در این ملاقات وعده کرده‌است که امریکا برای مبارزه با ترویزم در کنار دولت و مردم افغانستان خواهد بود.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

آقای آزادی گفت:

"در دیدار کوتاه که میان محمد اشرف غنی و دونالد ترمپ صورت گرفت، آقای ترمپ از سکتور امنیتی و نظامیان افغان ستایش کرد و این وعده را به دولت افغانستان داد که آنان در کنار دولت و نظامیان افغان خواهند بود تا در بخش مبارزه با تروریزم، همکاری مشترک داشته باشند."

معاون سخنگوی رئیس جمهور همچنان گفته‌است، محمد اشرف غنی در کنار دیدار با دونالد ترمپ، با مشاور امنیت ملی امریکا نیز ملاقات کرده‌است.

ملاقات میان رؤسای جمهور امریکا و افغانستان در حاشیه نشست مشترک کشورهای اسلامی و امریکا در شهر ریاض عربستان سعودی صورت گرفته‌است.

نشستی که کشورهای شامل در آن روی چگونگی مبارزه با ترویزم با هم بحث کردند.

قصر سفید نیز با نشر یک خبرنامه گفته‌است این دیدار به گونه فشرده صورت گرفته‌است.

بر اساس این اعلامیه خبری، دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا در ملاقات با محمد اشرف غنی، از مبارزه افغانستان در برابر ترویزم و اصلاحات کلیدی به رهبری رئیس جمهور افغانستان ستایش کرده‌است.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله افغانستان به این باور است که ستایش دونالد ترمپ از افغانستان می‌تواند، افغان‌ها را نسبت به مبارزه با تروریزم و اصلاحات در حکومت افغانستان، امیدوار کند.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله افغانستان
میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله افغانستان

اما اینکه آیا واقعاً اصلاحات بنیادی در حکومت افغانستان به میان آمده‌است؟

وی گفت:

"این که شده یا نشده، نظر ترمپ است، یعنی اگر اصلاحات بیاید و مبارزه با هراس افگنی صورت می‌گیرد ما از آن استقبال می‌کنیم و این مسئله همین‌گونه مطرح شده‌است و این مطرح شده هم جای دارد، اینکه باید با هراس افگنی مبارزه صورت بگیرد و اصلاحات بیاید سبب آرامش ذهنی برای همه شود."

اولین دیدار رؤسای جمهور امریکا و افغانستان با خوشبینی‌های نمایندگان مردم در ولسی جرگه نیز به همراه شده‌است.

بشیر احمد ته ینج یکی از اعضای این جرگه می‌گوید، این دیدار امیدواری‌ها را نسبت به دوام همکاری‌های امریکا با افغانستان بیشتر کرد.

بشیر احمد ته ینج یکی از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان
بشیر احمد ته ینج یکی از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"صحبت ترمپ با رئیس جمهور افغانستان و تشویق افغانستان به نحوی حمایت و دلگرمی امریکا را به افغانستان نشان می‌دهد، ما را منحیث شهروندان افغانستان امیدوار می‌سازد که شریک استراتژی ما، ما را فراموش نکرده و کماکان در کنار افغانستان با کمک‌های خود، قرار خواهد داشت."

هر چند برای اولین بار است که رئیس جمهور افغانستان با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از نزدیک دیدار و ملاقات می‌کنند اما پیش از این دو طرف از طریق تماس‌های تلیفونی با هم صحبت کرده‌اند.

همچنان اخیراً مک مستر مشاور امنیت ملی و جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در سفرهای جداگانۀ شان به کابل، بر تداوم همکاری‌های کشور شان با افغانستان تأکید کردند.

برخی دیگر نمایندگان مردم در ولسی جرگه با استقبال از دیدار آقایان غنی و ترمپ گفته اند، امریکا باید برای از بین بردن لانه‌های تروریست‌ها در بیرون از مرزهای افغانستان نیز تلاش کند.

فرهاد صدیقی یکی از این اعضای ولسی جرگه به رادیو آزادی گفته‌است، اگر امریکا مراکز و لانه های تروریست‌ها را در بیرون از مرز های افغانستان هدف قرار دهد، سبب تأمین صلح و امنیت در افغانستان، منطقه و جهان خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG