لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

ارگ: نشست ریاض می‌تواند به مشکلات افغانستان و منطقه رسیدگی کند


حکومت افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که کنفرانس ریاض در مورد مبارزه با تروریزم و افراطیت برای منطقه و افغانستان مفید واقع شود.

حکومت افغانستان به نتایج کنفرانس مبارزه با تروریزم در عربستان سعودی خوشبین بوده و می‌گوید که برای محو تروریزم تمام کشورهای اسلامی باید مسئولیت‌شان‌ را ادا نمایند.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که کنفرانس ریاض می‌تواند به مشکلات افغانستان و منطقه رسیدگی کرده و در بخش مبارزه با تروریزم مفید واقع شود.

دواخان مینه‌پال
دواخان مینه‌پال

او گفت:

"فعلاً تهدید تروریزم تنها متوجه خاک افغانستان نیست بلکه این تهدید به سطح منطقه و جهان است و بناً از سوی منطقه و جهان باید با این تهدید مبارزه صورت گیرد و نیاز است فیصله‌های که درین کنفرانس می‌شود باید عملی شود."

در کنفرانس مبارزه با تروریزم و افراطیت به میزبانی عربستان سعودی در ریاض برعلاوه رهبران ۵۴ کشور اسلامی رهبران کشورهای نیز شرکت می‌کنند که مصروف مبارزه با تروریزم استند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته برای شرکت درین نشست به ریاض پایتخت عربستان سعودی رفت.

ریاست جمهوری افغانستان گفته‌است که رئیس جمهور غنی در این نشست از آدرس‌های نام خواهد برد که تروریزم را پرورش می‌دهند و وی در حاشیۀ این کنفرانس با شماری از رهبران کشورها نیز دیدار خواهد داشت.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز گذشته به رادیو آزادی گفت که تأکید هیئت افغانستان درین نشست برین خواهد بود که تروریزم تنها برای افغانستان نه بلکه برای کشورهای اسلامی و تمام جهان خطر بزرگ است.

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان نیز برگزاری این کنفرانس و شرکت رئیس جمهور غنی را در آن مهم می‌داند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور افغانستان با شواهد کافی در مورد مداخله کشورهای همسایه و حمایت کننده تروریزم درین نشست اشتراک کرده‌است.

احمدزی: رئیس جمهور ما با شواهد کافی به عربستان سعودی رفته‌است.
احمدزی: رئیس جمهور ما با شواهد کافی به عربستان سعودی رفته‌است.

او گفت:

"رئیس جمهور ما با شواهد کافی به عربستان سعودی رفته‌است وی در مورد تمام کشورهای که در امور داخلی افغانستان دست درازی می‌کنند در آن‌جا سخنرانی کرده و یک راه‌حل را برای آن پیدا می‌کند."

اما کارشناسان امور بین‌المللی هرچند این کنفرانس را مفید می‌دانند اما می‌گویند که کشورهای شرکت کننده باید در عملی ساختن تصامیم آن صادق باشند.

سید خالد سادات روز یکشنبه درین مورد به رادیو آزادی گفت:

"از یک تعداد کشورهای که حمایت کننده و به‌وجود آورنده تروریزم استند حالا از این‌گونه کشورها توقع خیر کردن به نظر من درست نیست، اما بازهم شرکت رئیس جمهور غنی درین نشست به این معنی است که افغانستان هنوز هم از نظر کشورهای اسلامی و جهان نه‌افتاده‌است."

آقای سادات می‌گوید که حکومت افغانستان باید ازین فرصت استفادۀ کرده و تمام مشکلات را که در افغانستان از آدرس افراطیت به‌وجود آمده‌است، مشخص سازد.

وی می‌گوید که رئیس جمهور افغانستان باید با رهبران کشورهای اسلامی در مورد مداخله و حمایت پاکستان از تروریزم بحث کرده و تمام حقایق را بیان کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG