لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

در آستانه اجلاس بروکسل، ناتو می‎گوید نیروهای افغان خیلی توانمند شده‎اند


معاون منشی عمومی ناتو می‎گوید نیرو های امنیتی افغانستان با توانایی زیاد، نگذاشته‎اند که کشور شان دوباره به لانه امن تروریزم مبدل شود.

جیمز آپاتورای در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در صحبت با رادیو آزادی، همچنان گفت که تلاش‎ها برای تقویت بیشتر و حمایت از نیروهای افغان ادامه خواهد یافت.

انتظار می‎رود ایالات متحده امریکا و کشور های عضو ناتو به زودی در مورد اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان تصمیم بگیرند.

اجلاس کشورهای عضو ناتو امروز در بروکسل پایتخت بلجیم آغاز می‎شود.

افغانستان در آجندای این نشست یک روزه شامل نیست اما از این‎که بحث شرکت کننده‎های نشست امروز به مبارزه با تروریزم متمرکز است، انتظار می‎رود اوضاع افغانستان هم به بررسی گرفته شود.

دونالد ترمپ برای نخستین بار به‌حیث رئیس جمهور امریکا در نشست ناتو شرکت می‎کند.

وی دیروز "چهارشنبه" وارد بروکسل شد.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

در آستانه نشست ناتو، جیمز آپاتورای معاون امور خارجی و پالیسی امنیتی منشی عمومی ناتو در صحبت با خبرنگار مرکز خبری رادیو آزادی در بروکسل گفت نیروهای امنیتی افغان شدیداً مشغول مبارزه استند و حمایت ناتو را با خود دارند.

او افزود:

"فکر می‎کنم نیروهای افغان در حمایت ناتو، در جلوگیری از این‎که نگذارند افغانستان دوباره به لانه امن تروریزم بین‌المللی مبدل شود و از آن‌جا بالای ما حملاتی صورت گیرد، خیلی‎ها موفق بوده‎اند. هیچ‌چیزی را نمی‎شود دور از احتمال فکر کرد اما آمار نشان می‎دهد که آن‎ها خیلی موفق بوده‎اند و می‎خواهیم که این موفقیت را تقویت کنیم. نیروهای امنیتی افغان به شدت مبارزه می‎کنند اما در عین حال هدف قرار می‎گیرند و ما می‎خواهیم به بهترین وجه از مبارزه آن‎ها حمایت کنیم."

معاون منشی عمومی ناتو همچنان گفت انتظار دارند که اعضای این پیمان در مورد هر پیشنهاد قوماندانان نظامی، با دید مثبت بنگرند.

پیش از این گزارش‎های وجود داشت که ایالات متحده استراتژی تازه‌اش را در مورد افغانستان اعلان می‎کند و در آن اعزام ۳ تا ۵ هزار نظامی شامل اند.

ناتو هم پیش از این گفته بود که بررسی‎ها را در مورد پیشنهاد قوماندانان نظامی برای اعزام نیرو به افغانستان مورد ارزیابی قرار داده‎است.

در حال حاضر ۱۳۵۰۰ نیروی نظامی بین المللی در افغانستان حضور دارند که از میان آن‎ها ۸۴۰۰ تن شان امریکایی استند.
در حال حاضر ۱۳۵۰۰ نیروی نظامی بین المللی در افغانستان حضور دارند که از میان آن‎ها ۸۴۰۰ تن شان امریکایی استند.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو دیروز در یک نشست خبری در بروکسل، یکبار دیگر تأکید کرد که مأموریت نیرو های بین‌المللی در افغانستان تغییر نخواهد کرد.

وی افزود که هدف برای افزایش نظامیان در افغانستان، آموزش بیشتر نیرو های خاص عملیاتی افغان و قوای هوایی این کشور است.

او افزود:

"نیروهای افغان ثابت کردند که در مبارزه با طالبان و سایر گروه‎های تروریستی خیلی درخشش داشته‎اند. در مورد تقویت قوای هوایی باید گفت که افغانستان نیروهای هوایی‌اش را تقویت می‎کند. تمام همکاری‎ها برای افزایش توانایی نیروهای افغان جهت با ثبات ساختن کشور شان صورت می‎گیرد."

در حال حاضر ۱۳۵۰۰ نیروی نظامی بین‌المللی در افغانستان حضور دارند که از میان آن‎ها ۸۴۰۰ تن‌شان امریکایی استند.

با بررسی استراتژی امریکا در مورد افغانستان و احتمال اعزام هزاران نیروی بیشتر، شماری از کشورهای متحد اعلان آمادگی کرده‎اند که فرستادن نظامیان‌شان را به افغانستان بررسی می‎کنند و در صورت نیاز به این‎کشور سرباز می‌فرستند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG