لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

مصاحبۀ اختصاصی با نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان


کورنلیوس سیمرمن نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان
کورنلیوس سیمرمن نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان

قرار است دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در ۲۵ ماه می با سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل دیدار کند.

این در حالی‌است که بحث‌ها در مورد اعزام چندین هزار سرباز تازه دم به افغانستان در جریان است.

همزمان با این، شورشیان طالبان هم تحرکات شان را افزایش داده‌اند.

پرسش اصلی این‌است که اعزام هزاران سرباز اضافی به افغانستان در چه حدی می‌تواند تحرکات طالبان را درهم بشکند؟

برای دانستن بیشتر درین مورد و چند مسئله‌ای مربوط به آن، مصطفی صدیقی با کورنلیوس سیمرمن نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان گفت‌و‌گوی اختصاصی انجام داده‌است:

رادیوآزادی: آقای سفیر سیمرمن، چرا افغانستان در حال حاضر برای ناتو مهم است؟

سفیر سیمرمن: "ناتو از سال ۲۰۰۳ در افغانستان بوده‌است و تعهد ما نسبت به این‌کشور قوی و استوار است. در نشست وارسا در سال گذشته، ما در مورد سه نکته به توافق رسیدیم. نخست، حفظ ماموریت حمایت قاطع ما برای آموزش، مشوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان و نهادها فراتر از سال ۲۰۱۶. دوم، ادامۀ تمویل نیروهای امنیتی افغان در جریان ۲۰۲۰ و سوم تقویت همکاری سیاسی و همکاری عملی ما با افغانستان. بنابر این تعهد درازمدت ناتو در افغانستان هم برای امنیت این‌کشور و هم برای امنیت خود ما مهم است. این اطمینان خواهد داد که افغانستان دیگر به پناهگاه امن برای تروریزم بین‌المللی تبدیل نخواهد شد و یک کشور با ثبات خواهد شد."

رادیو آزادی: ایالات متحده و متحدان ناتو در حال رأی زنی برای فرستادن چندین هزار سرباز اضافی به افغانستان هستند. آیا شما در مورد شمار نیروها می‌دانید و این که چه وقت قرار است به افغانستان فرستاده شوند؟

سفیر سیمرمن: "بلی، بحث‌ها در میان متحدان و شرکای ناتو در مورد آینده مأموریت حمایت قاطع از جمله شمار سربازان در جریان است، و من انتظار دارم که در هفته های آینده پیشرفت خواهد شد. اما اجازه دهید به شما اطمینان دهم که تأکید روی این نکته مهم است که ما به مأموریت جنگی مانند آن چه که آیساف بود، بر نخواهیم گشت. مثل آن که رئيس جمهور غنی در یک کنفرانس ویدئویی به تازگی به سفرای ناتو گفت، این در مورد ادامۀ حمایت از مسیر اصلاحات در افغانستان است. بسیار مهم است که این مأموریت به درستی تمویل شود تا بتوانیم به مأموریت آموزش، مشوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دهیم. آموزش نیروهای هوایی افغانستان و نیروهای ویژه این‌کشور بسیار مهم است، تا آن‌ها به گونۀ مؤثر افغانستان را باثبات سازند و با شورشگری مبارزه کنند. این بسیار زیاد با نقشه راه حکومت افغانستان همنواست. اما اجازه دهید به شما اطمینان دهم که در پایان روز تنها یک راه حل سیاسی استوار بر مذاکره می‌تواند به خشونت‌ها در افغانستان پایان دهد."

رادیوآزادی: اما آقای سفیر چنانچه که شما می‌دانید، طالبان با راه اندازی عملیات منصوری در ماه اپریل در حال افزایش تحرکات شان در افغانستان اند. فکر می‌کنید اعزام چندین هزار سرباز اضافی به افغانستان بتواند این تحرک طالبان را در جریان فصل جنگ روان درهم بشکند؟

سفیر سیمرمن:" وضعیت امنیتی در افغانستان چالش برانگیز است و ما انتظار داریم که این جنگ بازهم دشوار باشد. اما نیروهای امنیتی افغان نشان داده‌اند که آن‌ها از مردم خود با عزم و شجاعت دفاع می‌کنند. آن‌ها کنترول اکثریت خاک افغانستان را در دست دارند و امنیت دو سوم جمعیت افغانستان را فراهم می‌کنند. در سال گذشته نیروهای امنیتی افغان از هشت تلاش عمده شورشیان برای به دست گرفتن مراکز ولایات جلوگیری کردند. و آنان به جلوگیری از دستیابی طالبان به مقاصد اعلام شدۀ شان همچنان ادامه داده‌اند. هفته گذشته به عنوان مثال، نیروهای امنیتی افغان ولسوالی قلعه زال در شمال را پس گرفتند. و اجازه دهید اضافه کنم که مأموریت حمایت قاطع در زمینۀ آموزش، مشوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر خواهد کوشید تا این نیروها تأثیر مثبت در توانایی خود برای ایجاد ثبات در کشور داشته باشند."

رادیوآزادی: تلاش‌های شورشیان در سال گذشته بی‌نتیجه ماند، اما فکر می‌کنید در جریان امسال بتوانند مناطق از افغانستان را بگیرند و حفظ هم کنند؟

سفیر سیمرمن: "خوب، می‌دانید که کار من حدس و گمان نیست. من می‌خواهم استوار با حقایق صحبت کنم و آنچه را که ما در سال گذشته شاهد بودیم این بود که نیروهای امنیتی افغان از هشت تلاش عمده برای تصرف مراکز ولایات بزرگ جلوگیری کردند. بنابر این، از رسیدن طالبان به مقاصد اعلام شدۀ شان جلوگیری کردند."

رادیوآزادی: شما می‌دانید که جنرالان امریکایی قبلاً در مورد حمایت روسیه از طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند، آیا شما شواهدی در مورد ارتباط مسکو با طالبان دارید؟ به گونه مثال، آموزش، رفت و آمد هیلکوپترها یا دادن سلاح؟

سفیر سیمرمن:"من نمی‌توانم در مورد مسائل استخباراتی اظهار نظر کنم. اما اجازه دهید بگویم که من همه بازیگران منطقه‌ای را ترغیب می‌کنم که نقش سازنده‌ای را بازی کنند. بنابر این، همه بازیگران خارجی باید به حکومت وحدت ملی افغانستان کمک کنند و آن را تضعیف نکنند. این امر می‌تواند بهترین راه برای آوردن ثبات در افغانستان، برای مبارزه با تروریزم و حمایت از وحدت این‌کشور باشد. من معتقدم که ما باید به همه کشورهای منطقه برسانیم که یک افغانستان با ثبات به نفع خود آن‌ها است و به ثبات منطقه و ثبات خود کشورهای منطقه هم کمک می‌کند. من معتقدم که این پیام کلیدی کنفرانس کابل هم خواهد بود که توسط رئيس جمهور غنی در تاریخ شش ماه جون در کابل برگزار می‌شود."

رادیو آزادی: در مورد تلاش‌های صلح، فکر می‌کنید گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی بتواند شورشیان طالبان را نیز به حاضر شدن به میز مذاکره با حکومت افغانستان ترغیب کند؟

سفیر سیمرمن: "اولتر از همه، من می‌خواهم از اقدام حکومت افغانستان برای رسیدن به توافق مهم صلح با حزب اسلامی قدردانی کنم. و من از گام‌های دوامدار حکومت افغانستان در راستای اجرای کامل این توافق‌نامه صلح استقبال می‌کنم. این نشانه‌ای مثبت از تعهد مداوم حکومت افغانستان به استقرار صلح و ثبات درین کشور است. و همچنان من بر این باورم که این توافق می‌تواند نمونۀ برای مذاکرات آینده با دیگر گروه‌های مسلح باشد. اما، هر دو طرف باید آن را رعایت کنند و در صورت که توافق میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی موفقانه تطبیق شود، می‌تواند طالبان و دیگر شورشیان را برای پیوستن به میز مذاکره تشویق کند. خلاصه این که می‌خواهم بگویم که ناتو به حمایت از یک روند صلح و آشتی فراگیر به رهبری و مالکیت خود افغان‌ها ادامه می‌دهد، روندی که گروه‌های مسلح از خشونت دست بکشند، با گروه‌های تروریستی بین‌المللی قطع رابطه کنند و به قانون اساسی افغانستان و حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها ارج گذارند."

رادیوآزادی: پیام شما به سران حکومت وحدت ملی افغانستان چیست، آقای سفیر؟

سفیر سیمرمن: "خوب، در اجلاس سران ناتو در وارسا در سال گذشته، متحدان ناتو و شرکای آن به ادامۀحمایت از افغانستان قویاً تعهد کردند و حکومت افغانستان هم تعهد مهم را در مورد توجه به اصلاحات و حکومتداری خوب سپرده‌است. من از تلاش‌های رئيس جمهور غنی و رئیس اجرایی عبدالله برای پیگیری اصلاحات لازم و تقویت همبستگی سیاسی استقبال می‌کنم. پیشرفت‌های شده‌است. من با این سخن رئيس جمهور غنی موافقم که گفت پایان دادن به فساد برای برقراری صلح در افغانستان مهم است. مقام‌های افغان هم درین زمینه به پیشرفت‌های دست یافته اند. نهاد کلیدی مرکز عدلی مبارزه با فساد که در ماه نومبر سال گذشته تأسیس شد، چندین قضیۀ کلیدی را تحت تعقیب عدلی قرار داده‌است. اما، شکی نیست که کارهای بیشتر باید انجام و آغاز شوند. من حکومت وحدت ملی را برای حفظ این تحرک ترغیب می‌کنم. در این زمینه، من همچنین رهبران افغانستان را ترغیب می‌کنم تا تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را که از دیر به این سو به تأخیر افتاده افزایش دهند. مردم افغانستان باید بتوانند بر نهادهای دولتی تکیه کنند و نیروهای امنیتی افغانستان باید به طور کامل در تأمین امنیت و بهبود قابلیت‌های نظامی خود متمرکز بمانند. این همه کلید برای رسیدن به ثبات درین کشور است."

رادیوآزادی: دیدگاه شما در مورد آینده افغانستان چیست، مثلاً پنج سال آینده را چگونه می‌بینید؟ یک افغانستان، با ثبات، مرفه و متحد یا عکس آن؟

سفیر سیمرمن: "شما باید بدانید که من گذشته‌ای در افغانستان دارم. من از سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ جنرال کنسول جرمنی در مزارشریف بودم. و بدون شک دلیلی وجود دارد که به افغانستان بازگشتم. از تجربۀ گذشته‌ام در این‌کشور زیبا می‌دانم که چیزهای بیشتر از فقط خبرهای غم انگیز مربوط به خشونت و ترور هم وجود دارد. پس از سفرهای گسترده در شمال، مشاهده کردم که مردم زندگی هر چند دشوار ولی عادی دارند. مردم مقاوم و راسخ اند و روز تا روز برای آینده‌ای بهتر و صلح آمیز برای خود و کودکان شان کار کرده می‌روند. بسیاری از آن‌ها با ما ارزش‌های مشترک دارند، و آن‌ها مسئولیت می‌پذیرند و برای ایجاد تغییر خطر را متحمل می‌شوند. آن‌ها به کمک‌های دوامدار ما نیاز دارند و سزاوار آن اند، چون در نهایت آینده ملت افغانستان در دست مردم افغانستان است. ما اینجا برای کمک به دوستان و همکاران افغان خود هستیم تا آنان در انجام امور شان کامیاب شوند."

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:24 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG