لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

دیپلومات: نشست ریاض برای اسلام آباد به یک فاجعه مبدل شد


  • واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیرش در مورد اعزام هزارها نظامی امریکایی به افغانستان نوشته‎است.

این روزنامه می‎نویسد که امریکا بنابر دو هدف عساکر اضافی به افغانستان می‎فرستد.

هدف اول از فرستادن عساکر اضافی به افغانستان اینست که عساکر به آنکشور رفته و در آن‎جا یازده هزار عسکر خاص افغان را آموزش دهند، به گفته واشنگتن پست، نیرو های خاص یا اسپیشل فورس افغان آنعده از نیروهای اند که در هر جا جنگجویان طالب را سرکوب کرده‎اند.

به باور روزنامه هدف دوم اعزام عساکر اضافی به افغانستان آموزش عسکر و پولیس افغان است تا موثریت آن‎ها در میدان جنگ افزایش یابد.

واشنگتن پست می‎نویسد عساکری که قرار است به افغانستان فرستاده شوند مستقیماٌ در جنگ سهم نخواهند گرفت، روزنامه به نقل از پاتریک جی دوناهو یک جنرال امریکایی در افغانستان نوشته‎است که می‎گوید، مشکل افغانستان از راه تفاهم با گروه طالبان حل شده می‎تواند.

این جنرال امریکایی افزوده‎است که هدف از اعزام عساکر اضافی امریکایی به افغانستان اینست، هر زمانی‎که مذاکرات صلح آغاز شود حکومت آنکشور در موقف باشد که دست بالا داشته باشد.

با آنکه جیمز متیس وزیر دفاع امریکا بروز شنبه گفت که پیشنهاد فرستادن عساکر اضافی به افغانستان را تا کنون به رئیس جمهور دونالد ترمپ پیشکش نکرده‎است اما مقام‎های امریکایی می‎گویند، احتمال دارد که در مورد فرستادن عساکر جدید به افغانستان در نشست ناتو که قرار است بروز پنجشنبه در بروکسل برگزار شود، اعلام گردد.

  • دیپلومات

در حالی‎که واشنگتن پست به نشست در پیشرو اشاره کرده‎است، مجله دیپلومات یک نشست را به بحث گرفته‎است که در هفته جاری راه اندازی شد و آن نشست سران کشورهای اسلامی و امریکا در ریاض بود.

به نوشته دیپلومات، ریاض هفته جاری میزبان نشست کشورهای اسلامی به اشتراک دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا بود. این نشست که به مثابه یک فرصت طلایی جهت جلب توجه برای پاکستان تلقی میشد، زمانی برای اسلام آباد به یک فاجعه مبدل شد که سخنرانی نواز شریفصدراعظم و راحیل شریف لوی درستیز پیشین این کشور لغو گردید.

راحیل شریف فرماندهی نیروهای ائتلاف ۳۹ کشور اسلامی به رهبری عربستان سعودی را علیه تروریزم به عهده دارد.

به نوشته مجله دیپلومات، نواز شریف صدراعظم پاکستان می‎خواست در نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض تلاش‎های کشورش در امر مبارزه با تروریزم را شریک ساخته و جلب توجه کند.

در مطلب آمده‎است، لغو سخنرانی نواز شریف و راحیل شریف در این نشست تنها فاجعه نبود که پاکستان با آن در ریاض روبرو شد بلکه سخنرانی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به مثابه نمک بروی زخم بود.

رئیس جمهور ترمپ تنها از هند به عنوان قربانی تروریزم یاد کرد و حتی از پاکستان که خود را قربانی آن می‎داند نام نبرد.

دپیلومات می‎نویسد، ممکن این عمداٌ از سوی آقای ترمپ صورت نگرفته‎است، اما نادیده گرفتن پاکستان از سوی رهبری عربستان سعودی و امریکا با درنظرداشت این‎که اسلام آباد یکی از متحدان نزدیک ریاض است برای پاکستان خوشایند نبود.

دیپلومات در ادامه می‎نویسد، دونالد ترمپ همچنان درخواست نوازشریف برای دیدار با او را در ریاض رد کرد و فقظ در حاشیه این نشست با آقای شریف دیدار کوتاه داشت.

XS
SM
MD
LG