لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

منبع: بریتانیا آماده‎است تا سربازان غیر جنگی بیشتر به افغانستان بفرستد


یک منبع حکومت بریتانیا گفته‎است این کشور آماده‎است تا سربازان غیر جنگی بیشتر به افغانستان بفرستد.

منبع فوق گفته‎است، که هدف از اعزام سربازان تازه نفس غیر جنگی بریتانیا به افغانستان ابراز حمایت مداوم بریتانیا از ماموریت ناتو در افغانستان است.

این منبع که نامش افشا نشده‎است، افزوده که بریتانیا آماده‎است با فرستادن این سربازان به افغانستان، در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو، حکومت کابل را در بخش مبارزه علیه شورشیان یاری رساند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این منبع نگفته‎است، که بریتانیا چی تعداد نیروی تازه دم به افغانستان خواهد فرستاد.

وزارت دفاع ملی افغانستان می‎گوید، تا حالا به گونه رسمی در جریان این تصمیم قرار نگرفته‎است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت دیشب در صحبت با رادیو آزادی گفت، از اعزام سربازان بیشتر برای سهم گرفتن در آموزش نیروهای افغان و مشوره دهی به آنان استقبال می‎کنند.

یک سرباز خارجی در مشوره دهی با نیروهای افغان
یک سرباز خارجی در مشوره دهی با نیروهای افغان

او افزود:

"ناتو بخاطر چند مسئله که در اردوی ما یک نیاز است در افغانستان حضور دارد. یعنی تعلیم و تربیه نیروهای دفاعی افغانستان، مشوره دهی به قوماندانان و هماهنگی هوایی. ما در همین سه بخش به کمک‌های آنان نیاز داریم. بنا برین ما از سربازان موجود در افغانستان و یا از نیروهای که در آینده با توافق دولت افغانستان، امریکا و ناتو در افغانستان وظیفه اجرا کنند استقبال می‎کنیم."

بریتانیا در حالی در مورد اعزام سربازان بیشتر به افغانستان آمادگی نشان داده‎است که بحث‌ها در واشنگتن در مورد اعزام چندین هزار سرباز تازه دم به افغانستان نیز در جریان است.

مک مستر مشاور امنیت ملی ایالات متحده دو هفته پیش گفته بود که دونالد ترمپ فرصت خواهد داشت تا در جریان نخستین سفر خارجی‌اش به عنوان رئیس جمهور امریکا نظریات متحدان امریکا را درین مورد بگیرد.

آقای ترمپ در ادامه این سفرش در جلسه سران ناتو که دیروز برای بحث در مورد آینده این پیمان و مسایل دیگر در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار شد، اشتراک کرد.

تا هنوز روشن نیست که متحدان امریکا به آقای ترمپ درین مورد چی مشوره داده‎اند.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو به روز چهارشنبه در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل گفت، انتظار می‎رود تصمیم نهایی در مورد فرستادن نیروهای اضافی ناتو به افغانستان در ماه آینده گرفته شود.

در سال‌های گذشته، پس از ایالات متحده امریکا، بریتانیا بیشترین سرباز را در افغانستان داشت.
در سال‌های گذشته، پس از ایالات متحده امریکا، بریتانیا بیشترین سرباز را در افغانستان داشت.

قوماندانان ناتو خواهان اعزام هزاران سرباز اضافی به افغانستان شده‎اند.

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‎اند که قصر سفید در مورد اعزام تا پنج هزار سرباز امریکایی به افغانستان غور می‎کند.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اخیراً در گفتگو با مجله تایم چاپ امریکا گفت که فرستادن سه هزار تا پنج هزار سربازان اضافی امریکایی به افغانستان برای بهبود وضعیت امنیتی این کشور کافیست.

هم اکنون بیش از سیزده هزار سرباز بین المللی به شمول هشت هزار و چهارصد سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند که حدود پنجصد سرباز آن بریتانیایی اند و نیروهای افغان را آموزش و مشوره می‎دهند.

در سال‌های گذشته، پس از ایالات متحده امریکا، بریتانیا بیشترین سرباز را در افغانستان داشت.

اما پس از خروج بخش اعظم نیروهای بین المللی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ حدود پنجصد سرباز بریتانیایی در افغانستان باقی ماندند.

این نیروها در حال حاضر نیروهای افغان را آموزش و مشوره می‎دهند.

ماموریت جنگی ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۴ رسماً پایان یافت و این پیمان حدود یکصد هزار سربازش را از افغانستان بیرون کرد.

XS
SM
MD
LG