لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

شورای علمای افغانستان: جنگ کنونی جنبه سیاسی دارد، فتوا نتیجه نمی‌دهد


شماری از اعضای شورای علمای افغانستان از فتوای اخیر علمای پاکستانی در مورد حملات انتحاری حمایت کرده، اما می‎گویند که در این مورد سال‎ها پیش موقف‌شان را ارائه کرده‎اند.

این اعضای شورای علمای افغانستان می‎گویند در مورد حملات انتحاری و جنگ فعلی بارها فتوا صادر کرده، اما به‌گفته آنان جنگ جاری در کشور بیشتر جنبه سیاسی دارد از همین رو نتیجه نداده‎است.

شهزاده شاهد یک عضو این شورا امروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، علمای افغان در پانزده سال گذشته نه‌تنها بر ضد جنگ جاری و حملات انتحاری فتوا صادر کرده بلکه علمای پاکستانی را نیز تشویق کرده که در ختم جنگ جاری همکاری کنند.

شاهد: این جنگ تنها به اساس فتوا شروع نشده و با این فتواها ختم هم نمی‎شود.
شاهد: این جنگ تنها به اساس فتوا شروع نشده و با این فتواها ختم هم نمی‎شود.

او افزود:

"این جنگ تنها بر اساس فتوا شروع نشده و با این فتواها ختم هم نمی‎شود، این جنگ عوامل سیاسی، اقتصادی دارد، این‌جا کشورهای منطقه و جهان است و همه هدف‌شان را دنبال می‎کنند و اگر این جنگ تنها میان افغان‎ها باشد، احتمالاً نقش علما برجسته‌تر باشد."

این در حالیست که دو روز پیش یک گروه از علمای دینی برجستۀ پاکستان برای نخستین بار فتوا صادر کرده و حملات انتحاری را حرام خواندند.

این عالمان از نقاط مختلف پاکستان جمع شده و در پوهنتون جهانی اسلامی در اسلام‌آباد این فتوا را صادر کردند و حق اعلام جهاد را تنها منحصر به یک دولت اسلامی دانستند.

این علما تأکید کردند که باید پاکستان عملیات بر ضد تروریستان در خاک‌اش را جاری نگهدارد.

حمله انتحاری بار دیگر در حالی ناروا خوانده می‎شود که در روز نخست ماه مبارک رمضان طالبان مسلح یک حمله انتحاری را در خوست راه اندازی کردند که در نتیحه آن ۱۴ تن که اکثرا آنان غیر نظامی بودند، کشته شدند.

از سوی هم ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح حمله انتحاری را در اسلام روا دانسته و می‎گوید که عالمان جید دینی افغانستان به آنان فتوا داده و حملات انتحاری را روا خوانده‎اند.

چهار سال قبل شورای علمای افغانستان با نشر یک اعلامیه گفته بود، خودکشی در اسلام حرام است و هر کسیکه حمله انتحاری می‎کند مستحق جنت نیست.

پیش از آن شیخ عبدالعزیز بن عبدالله رهبر بزرگ مذهبی عربستان با صادر کردن یک فتوا حمله انتحاری را جنایت بزرگ خوانده و گفته بود، هر کسیکه حمله انتحاری می‎کند به جهنم خواهد رفت.

از سوی هم مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید که علمای پاکستان به‌جای صادر کردن فتوا باید بالای حکومت‌شان فشار آورده تا از حمایت تروریزم دست بردارند.

صدیقی: بالای حکومت شان فشار قوی بیاورند.
صدیقی: بالای حکومت شان فشار قوی بیاورند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

"خواست ما اینست تا بالای حکومت‌شان فشار قوی بیاورند که از همکاری با تروریزم دست بگیرند، این بسیار مثبت تمام می‎شود و اگر تنها شعار بدهند و عمل کنند به نظرام برای هیچ‌کس قابل قبول نیست."

شهزاده شاهد عضو شورای علمای افغانستان در پیوند به فتوای اخیر علمای پاکستان گفت که سر انجام آنان درک کردند که جنگ به خانه آنان نیز رسیده‎است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG