لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

ارگ: با برگزاری اجماع ملی، موضع افغانستان علیه پاکستان روشن خواهد شد


ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید به زودی با برگزاری یک اجماع ملی، موضع حکومت افغانستان در قبال پاکستان روشن خواهد شد.

به دنبال حمله مرگبار دیروز "چهارشنبه" در کابل، حکومت افغانستان خواهان برگزاری یک نشست اضطراری تحت نام اجماع ملی شده‎است.

رئیس جمهور اشرف غنی دیشب در سخنرانی که از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر شد، همه افغان‎ها را به بسیج ملی فرا خواند.

او افزود:

"حکومت افغانستان پس از مشوره با تمامی رهبران سیاسی، جهادی، سران قومی، جامعه مدنی، زنان، جوانان و نماینده‎های منتخب مردم، برای نیروهای امنیتی و دفاعی به‌خاطر از بین بردن تروریزم با توجه به وضعیت فعلی، برای یک اندازه صلاحیت‎های خاص دستور خواهد داد."

برای سپردن این صلاحیت، انتظار می‎رود نشست در کابل برگزار شود.

در حال حاضر کار بالای این نشست ادامه دارد.

ریاست جمهوری می‎گوید نشست کابل به‌زودی برگزار می‎شود، اما تا هنوز زمان دقیق آن معلوم نیست.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان می‎گوید شبکه حقانی در همکاری و حمایت "آی اس آی" یعنی اداره استخبارات پاکستان حمله دیروز کابل را انجام داده‎است.

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در کابل می‎گوید حمله دیروز کابل با رویدادهای گذشته خیلی تفاوت دارد و شاید که در استراتژی امریکا در قبال افغانستان تغییرات بیاید.

خلیلزاد به رادیو آزادی گفت، اگر کابل شواهد دقیق به دست آورد که ثابت کند شبکه حقانی حمله دیروز در کابل را انجام داده، باید این اطلاعات را با جامعه بین‎المللی به زودترین فرصت شریک سازد.

خلیلزاد: ضرور است که افغانستان و دوست‎های بین المللی اش مجلس مشترکی در باره این موضوع داشته باشند.
خلیلزاد: ضرور است که افغانستان و دوست‎های بین المللی اش مجلس مشترکی در باره این موضوع داشته باشند.

او افزود:

"این معلومات را نه‌تنها با مردم افغانستان بلکه با مسئولین سایر کشورها به‌طور اضطراری در میان بگذارند و در قدم دوم ضرور است که افغانستان و دوست‎های بین‌المللی‌اش مجلس مشترکی در باره این موضوع داشته باشند."

زلمی خلیلزاد اتهام وارد کرد که شبکه حقانی با اداره‎های استخبارات پاکستان روابط نزدیک دارد، بناً این احتمال زیاد می‎شود که در رویداد دیروز کابل، پاکستان هم دست داشته باشد.

در آن صورت به‌گفته وی، استراتژی واشنگتن در قبال اسلام‌آباد به‌زودی تغییر خواهد کرد.

به باور سفیر پیشین امریکا در کابل و بغداد، در چنین وضعیت اسلام‌آباد مجبور خواهد شد تا گروه‎های تروریستی را از خاکش بیرون کند و اگر پاکستان اقدام‎های عملی قابل پذیرش را انجام ندهد، این احتمال وجود دارد که پاکستان در لیست کشورهای حامی تروریزم شامل شود.

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید در اجماع ملی که به‌زودی برگزار می‎شود، موضع حکومت افغانستان در قبال پاکستان روشن خواهد شد.

گزارش: جاوید نعیمی

منبع: اطلاعات حمله امروز کابل با نهاد‌های مربوط شریک شده بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00

XS
SM
MD
LG