لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

رؤفی و سعیدی: پدرام و مسعود خواستند از تظاهرات منفعت سیاسی ببرند


شماری از فعالین مدنی که مدیریت بخشی از تظاهرات روز جمعه کابل را بر عهده داشتند می‌گویند، برخی چهره‌های سیاسی مانند عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی و احمد ضیا مسعود عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی تلاش کردند تا از این تظاهرات منفعت سیاسی ببرند.

خلیل رؤفی یکی از فعالان مدنی که به گفته خودش، تنظیم کننده بخشی از تظاهرات بود در صحبت با رادیو آزادی گفت، هدف اصلی تظاهرات روز جمعه به میان آمدن اصلاحات بود نه خواست برای استعفای رئیس جمهور و رئیس اجرائیه.

به گفته وی، عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی با زور و بدون رضایت تظاهر کنندگان از تربیون آنان استفاده کرد.

آقای رؤفی افزود:

"یک تعداد افراد که همیشه جوگیر هستند و همیشه از همچو حرکت‌ها استفاده می‌کنند خوشبختانه دیروز شهروندان آگاهانه آنان را جای ندادند، حتی من خودم برخورد کردم با لطیف پدرام و برایش گفتم در موتریکه من تنظیم کردیم و آدرس جامعه مدنی افغانستان است حق نداری که اینجا بیایی و میز خطابه بسازی و پیام دهی، حتی تعداد افراد‌ شان دست انداختند و لباس مرا پاره کردند."

احمد سعیدی یکی دیگر از کسانی‌که به گفته خودش تنظیم کننده تظاهرات دیروز بود می‌گوید، زمانی که لطیف پدرام از تربیون تظاهر کنندگان استفاده سیاسی کرد، آنان مانع ادامه صحبت‌های پدرام شدند.

احمد سعدی یک تن از تنظیم کننده‌های تظاهرات روز جمعه کابل
احمد سعدی یک تن از تنظیم کننده‌های تظاهرات روز جمعه کابل

وی گفت:

"آقای پدرام آمد و شخصاً از من اجازه گرفت که منحیث یک شهروند صحبت می‌کنم و زمانی که صحبت کرد و این حرف (صحبت‌های سیاسی و ضد نظام) را کرد، بعداً ما مایک‌اش را قطع کردیم، حالی هم برای شما می‌گویم، مدیریت این تظاهرات را من همراه جاوید کوهستانی، عزیز رفیعی و آقای ذکی می‌کنیم، احمد ضیا مسعود و پدرام نه با ما هستند و نه ما با خط‌ شان حرکت می‌کنیم."

موفق به برقراری تماس با احمد ضیا مسعود نشدیم اما عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی در صحبت با رادیو آزادی گفته‌است، وی به عنوان یک شهروند در تظاهرات روز جمعه شرکت کرده‌است.

به گفته وی، اشتراک رهبران سیاسی در تظاهرات هیچ ممانعت قانونی ندارد.

به دنبال حمله مرگبار روز چهارشنبه در کابل که در آن به گفته مقامات افغان حدود ۹۰ تن کشته و بیش از چهار صد تن دیگر زخمی شدند، روز جمعه شماری از باشنده‌های کابل در پیوند به آنچه ناکامی حکومت در تأمین امنیت شهروندان می‌خوانند، دست به تظاهرات زدند.

تظاهراتی که به خشونت کشیده شد و شماری از تظاهر کنندگان کشته و زخمی شدند.

در این تظاهرات برخی چهره‌های سیاسی مانند احمد ضیا مسعود و عبدالطیف پدرام همراه با محافظان مسلح‌شان حضور یافته بودند.

عبدالهادی ارغندیوال رئیس یک شاخه حزب اسلامی روز شنبه به رادیو آزادی گفت، برخی افراد از احساسات تظاهر کنندگان استفاده سوء کردند.

عبدالهادی ارغندیوال رئیس یک شاخه حزب اسلامی
عبدالهادی ارغندیوال رئیس یک شاخه حزب اسلامی

وی گفت:

"من این‌گونه احساس می‌کنم که در این تظاهرات برخی حلقات که می‌خواستند به اهداف‌شان برسند از احساسات جوانان سوء استفاده کردند، شعار‌های که در این تظاهرات سر داده می‌شد شعار‌های وحدت نبود بلکه شعار‌های اختلاف بود."

اما انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از تظاهرات روز جمعه استقبال کرده و گفته‌است، خواست این تظاهر کنندگان مبنی بر ناکارایی حکومت در تأمین امنیت شهروندان بر حق بود.

اما به گفته وی، برخی‌ها در میان تظاهر کنندگان افراد استفاده جو بودند و شعار‌های نفاق افگنانه سر می‌دادند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG