لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

مل: زنان افغان هنوز هم در جامعه با مشکلات زیاد روبرو اند


موسسه دیده‌بان انتخابات و شفافیت افغانستان برای برجسته ساختن مشکلات زنان افغان سروی را در پانزده ولایت کشور راه اندازی کرد.

اعضای این موسسه روز یکشنبه حین تشریح یافته‌های این سروی در کابل گفتند، مشکلات زنان با در نظرداشت شرایط در ولایت‌ها و وضعیت حاکم فرق می‌کند.

شاه‌ محمود مل عضو این موسسه در این زمینه چنین گفت:

"مطابق به نیازها و مشکلات هر ولایت مشکلات زنان را برجسته کرده‌ایم، بیشتر زنان در ولایت هرات به عدم دسترسی در پُست‌های تصمیم‌گیری شاکی اند، در بدخشان مشکلات اکثر زنان عدم دستری به عدالت و صحت بود."

این نگرانی در مورد مشکلات فرا راه زنان در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که سال روان پُر از خشونت علیه زنان در این‌کشور خوانده شده‌است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان پیش از این گفته است که خشونت‌ها علیه زنان در سال روان میلادی نسبت به سال گذشته هشت در‌صد افزایش یافته است.

بر اساس آمار این کمیسیون تنها ۵۵۷۵ قضیه خشونت علیه زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این سال ثبت گردیده که بیشتر آن خشونت‌های خانواد‌گی بوده و فرار از منزل نیز شامل آن می‌باشد.

یافته‌های موسسه دیده‌بان انتخابات و شفافیت افغانستان این را هم می‌رساند، زنانی که می‌خواهند خود را نامزد انتخابات آینده کنند نیز با مشکلات زیادی روبرو هستند.

ضعف اقتصادی حین کمپاین انتخاباتی، تبلیغات منفی از سوی برخی گروه‌ها و ناامنی‌ها مواردی اند که به گفته این موسسه فرا راه زنان که خود را می‌خواهند کاندید کنند، قرار دارد.

در عین حال ملالی شینواری مشاور رئیس جمهور در امور اجتماعی می‌گوید، زنان در اکثر بخش‌ها از استقلالیت محروم و در تصامیم سیاسی هم نقش چشم‌گیر ندارند.

به باور وی فعالیت سیاسی و نامزد کردن در انتخابات برای زنان در جامعه افغانی عملکرد نامناسب خوانده می‌شود.

وی افزود:

"تعاریف خوب زنان در افغانستان از آنانی است که خاموش بمانند و حق خود را نخواهند، زمانیکه زن می‌خواهد به انتخابات برود و خود را نامزد کند تاپه بدنامی با آنان پیوند می‌خورد."

در این حالِ ملیحه حسن کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، این کمیسیون روی طرحی کار می‌کند که با تطبیق آن مشکلات زنان در انتخابات تشخیص و برای حل آن اقدام خواهد شد.

موسسه دیده‌بان انتخابات و شفافیت افغانستان می‌گوید، گزارش مکمل یافته‌های شان را در آینده‌های نزدیک به مردم و حکومت شریک خواهد کرد تا برای حل مشکلات موجود در برابر زنان رسید‌گی شود.

گزارش از تمیم اخگر

مرتبط

XS
SM
MD
LG