لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

نظامیان پاکستانی در باره اتهامات اخیر افغانستان بحث کردند


به دنبال انفجار خونین چهارشنبه گذشته در کابل، فرماندهان اردوی پاکستان در نشستی در راولپندی در مورد تهدیدهای ناشی ازین رویداد نسبت به پاکستان و نیز در بارۀ اتهام‌ها از جانب افغانستان بحث کردند.

گزارش شده که فرماندهان اردوی پاکستان در کنار تأکید بر حمایت از صلح و ثبات در منطقه، بر دفاع در برابر هر گونه تهدید نیز تأکید ورزیده‌اند.

در خبرنامۀ اردوی پاکستان اما گفته نشده که پاکستان از سوی کی با تهدید روبه‌روست، اما چنین بر می‌آید که اشارۀ این کشور به افغانستان بوده باشد.

علی امیری استاد یک پوهنتون خصوصی و تحلیلگر مسائل سیاسی در کابل است.

او در صحبت با رادیو آزادی روز چهارشنبه گفت که نگرانی پاکستان واقعی به نظر نمی‌آید.

او افزود که اگر پاکستان چنین ترسی دارد، باید در مبارزه با تروریزم با افغانستان به‌گونه واقعی همکاری کند.

او افزود:

"اگر آنان به راستی نگران باشند که این نتیجۀ خطرناکی در پی دارد می‌توانند شیوۀ بازی را تغییر دهند، یعنی از راه دیپلوماتیک درخواست خود را به‌گونه شفاف ارائه کنند."

افغانستان گفته‌است که حمله تانکر بمب هفتۀ گذشته در کابل توسط شبکۀ حقانی به همکاری "آی،اس،آی" رخ داده‌است.
افغانستان گفته‌است که حمله تانکر بمب هفتۀ گذشته در کابل توسط شبکۀ حقانی به همکاری "آی،اس،آی" رخ داده‌است.

او در عین حال گفت که پاکستان با چنین اظهاراتی می‌خواهد که افکار عمومی به ویژه افکار بین‌المللی را در مورد حمله‌های که توسط تروریستان در افغانستان انجام می‌شود، منحرف سازد.

سمیع یوسفزی تحلیلگر مسائل سیاسی در لندن است.

او در صحبت تیلیفونی با رادیو آزادی به روز چهارشنبه گفت که احتمال می‌رود بدبینی عامه نسبت به پاکستان در افغانستان و درگیری سرحدی میان نیروهای دو کشور در هفته‌های گذشته سبب برانگیخته شدن نگرانی پاکستان شده‌باشد.

او در ادامه توضیح داده گفت:

"پاکستان فکر می‌کند که شاید حالی تحریک طالبان پاکستان یا جماعت‌الاحرار و دیگر گروه‌های که آنان فکر می‌کنند در داخل افغانستان کار می‌کنند و شاید به یک دلیل همراه هند و دیگر کشورها نزدیک باشند، یک حملۀ انتحاری در پاکستان انجام دهند. آنان ترس دارند که اردوی افغانستان که در امتداد خط دیورند روبه‌روی اردو و نیروهای امنیتی پاکستان قرار دارند، شاید عکس‌العمل نشان دهند."

فرماندهان قول اردو‌های این کشور تعهد کرده‌اند که در کار مبارزه با تروریزم و افراطیت با افغانستان همکاری خواهند کرد.
فرماندهان قول اردو‌های این کشور تعهد کرده‌اند که در کار مبارزه با تروریزم و افراطیت با افغانستان همکاری خواهند کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، فرماندهان قول اردو‌های این کشور تعهد کرده‌اند که در کار مبارزه با تروریزم و افراطیت با افغانستان همکاری خواهند کرد.

آنان همچنین گفته‌اند که افغانستان به‌جای اتهام وارد کردن بر پاکستان به امور خود توجه کند و مشکل حقیقی‌‌اش را تشخیص دهد.

به‌گفتۀ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، در حملۀ چهارشنبه خونین در کابل، بیش از ۱۵۰ تن کشته و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

پیش ازین، ریاست امنیت ملی افغانستان گفته‌است که حمله تانکر بمب هفتۀ گذشته در کابل توسط شبکۀ حقانی مستقر در پاکستان به همکاری سازمان استخبارات نظامی این‌ کشور "آی، اس، آی" رخ داده‌است.

اسلام‌آباد اما، این اتهامات را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG