لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

نشست‌های ۴ جانبۀ افغانستان، پاکستان، امریکا و چین از سر گرفته می‌شوند


انتظار می رود که نشست‌های چهار جانبۀ افغانستان، پاکستان، امریکا و چین پس از وقفۀ بیش از یک سال از سر گرفته شوند.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رهبران افغانستان و پاکستان در مورد برگزاری مجدد این نشست‌های چهار جانبه به روز جمعه به توافق رسیدند.

نجیب الله آزاد به رادیو آزادی گفت، محمد اشرف غنی و نواز شریف در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان ملاقات کردند.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

" صدراعظم پاکستان و رئیس جمهور افغانستان توافق کردند تا بحث‌ها و نشست‌های چهار جانبۀ افغانستان، پاکستان، امریکا و چین صورت بگیرد تا هر چه زودتر مبارزه علیه تروریزم بین‌المللی که پناه گاه‌های‌اش اکثراً در پاکستان است هر چهار کشور علیه آن با امکانات خود مبارزه کنند. این بار احساس شد که صدراعظم پاکستان تعهداتی دارد که تا حد زیاد امکان آن است که جنبه عملی داشته باشد."

پنجمین نشست چهار جانبۀ افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در ماه ثور پار سال در اسلام آباد برگزار شد اما پس از آن ادامه نیافت.

هدف این نشست‌ها زمینه سازی برای گفت‌وگو‌های مستقیم صلح میان طالبان مسلح و حکومت افغانستان خوانده شده بود.

به گفته مقام‌های افغان، پاکستان به تعهداتی که در راستای همکاری به روند صلح افغانستان و تشویق طالبان برای گفت‌وگو‌های صلح با حکومت این‌کشور درین نشست‌های چهار جانبه سپرده بود، عمل نکرده‌است.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به دنبال حمله مرگبار ۳۱ می در کابل گفت، این حمله از سوی شبکه حقانی به همکاری اداره استخبارات پاکستان انجام شده‌است.

حمله موتر بم در شهر کابل که بتاریخ ۳۱ ما می در چهار راهی زنبق رخ داد و بیش از ۱۵۰ کشته به جای گذاشت.
حمله موتر بم در شهر کابل که بتاریخ ۳۱ ما می در چهار راهی زنبق رخ داد و بیش از ۱۵۰ کشته به جای گذاشت.

حکومت افغانستان گفت، درین حمله که مواد انفجاری در یک تانکر فاضلاب جاسازی شده بود بیش از ۱۵۰ تن کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند.

پاکستان سپس دست داشتن در این رویداد را رد کرد و گفت که حکومت افغانستان مسئولیت ناکامی‌های خود را بر عهده پاکستان می‌گذارد.

به گفته معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، آقای غنی در دیدار با صدراعظم پاکستان یاد آور شد که حکومت افغانستان در مورد حملات شورشیان مسلح درین کشور که در پاکستان تمویل می‌شوند اسناد و شواهد در اختیار دارد.

وی گفت:

" برایشان گفت که اسناد داریم نه تنها این حادثه (حمله ۳۱ ماه می در کابل) بلکه بسیاری از حوادث و قضایا در افغانستان که پاکستان همکاری نکرده و تروریستان در پاکستان پناهگاه دارند و در آنجا تمویل می‌شوند. با صدراعظم پاکستان در مورد حادثه ۳۱ ماه می مشخصاً بحث صورت نگرفت به این معنی که اسناد و شواهد اراوه نکردیم اما بلی یاد آوری شد که در آن شبکه حقانی دست داشته و در پاکستان تمویل شده و تحقیقات ما ادامه دارد."

حکومت پاکستان در رابطه به مسایل که در دیدار میان رهبران افغانستان و پاکستان مورد بحث قرار گرفته تا حال چیزی نگفته‌است.

اما رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که رئیس جمهور اشرف غنی و صدراعظم نواز شریف روی مبارزه با تروریزم و موضوعات منطقوی بحث کرده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان در حاشیه هفده مین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان با رؤسای جمهور چین، ازبکستان و تاجکستان، وزیر خارجه ایران و سکرتر جنرال این سازمان نیز دیدار کرده‌است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین به روز پنجشنبه در ملاقات با همتای افغان‌اش گفت، پکن حاضر است تا از یک نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین میزبانی کند.

انتظار می‌رود که در اجلاس سازمان همکاری شانگهای روی مبارزه با تروریزم و همکاری‌های منطقوی بحث‌های صورت گیرد.

آستانه پایتخت قزاقستان امروز (جمعه) میزبان این نشست است.

XS
SM
MD
LG