لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

وزارت دفاع در جواب به واشنگتن تایمز: اردوی افغانستان توانایی کامل دارد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیروهای اردوی ملی این‌ کشور از توانایی کامل برخوردار بوده و ظرفیت آن‌را دارند که مخالفان مسلح را در میدان‌های جنگ سرکوب کنند.

این وزارت در عکس‌العمل به گزارش اخیر روزنامه واشنگتن تایمز که گفته‌است، امریکا در ساختن یک اردوی نیرومند در افغانستان کوتاه آمده‌است، می‌گوید که اردوی فعلی با توجه به وضعیت جاری در کشور یک اردوی مناسب است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، هرچند در بعضی بخش‌ها مشکلات وجود دارند، اما تأکید کرد که نیروهای اردوی ملی قابلیت این‌را دارند که در برابر مخالفین بجنگند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او گفت:

"ما از یک طرف اردو را می‌سازیم و جلب و جذب می‌کنیم، نیروهای اردوی ملی را با سلاح تجهیز می‌کنیم از سوی دیگر در افغانستان جنگ شدید جریان دارد، شما یک کشور را برای ما نشان بدهید که در حالت جنگی هم جنگ کرده باشد و هم اردوی خود را ساخته باشد مگر مشکلات موجود است ما از مشکلات چشم پوشی نمی‌کنیم."

آقای وزیری همچنان از جامعه جهانی تقاضا کرد که کمک‌های شان‌را در بخش تمویل و تجهیز نیروهای اردوی ملی بیشتر سازند.

این در حالیست که روزنامه واشنگتن تایمز در شمارۀ اخیرش نوشته است که امریکا در قسمت ساختن یک اردوی نیرومند در افغانستان کوتاه آمده‌است.

روزنامه نوشته است که ایالات متحده امریکا در ۱۳ سال گذشته نزدیک به هفت صد میلیارد دالر را در جنگ افغانستان مصرف کرده‌است، اما به باور نویسنده روزنامه هنوز هم نیروهای امنیتی افغانستان در بخش نیروی بشری، سلاح و تعلیم و تربیه با کمبودی‌های مواجه‌اند.

در عین حال شماری از اعضای کمیسیون دفاعی ولسی جرگه می‌گویند امریکا به‌گونۀ که لازم بود نیروهای امنیتی افغان را تجهیز نکرده‌است.

خالد پشتون یک عضوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر مخالفان مسلح سلاح‌های پیشرفته‌تر از اردوی ملی را در اختیار داشته در خطوط اول جنگ برای نیروهای امنیتی مشکل‌ساز شده‌اند.

خالد پشتون
خالد پشتون

او گفت:

"شکایت‌ها از نیروهای اردوی ملی در بخش تجهیزات از حد بیشتر است. آن تجهیزات را که مخالفین دارند، در نزد اردوی ما موجود نیست و در اکثر موارد از مواضع‌شان عقب‌نشینی می‌کنند. پیشرفت را که باید داشته باشند به آن موفق نمی‌شوند، پس من فکر می‌کنم که کمبودات که در اردوی ملی موجود است باید تکمیل گردد."

این در حالیست که انتظار می‌رود امریکا به زودی استراتژی جدید خود را در قبال افغانستان اعلام کرده و شماری از سربازان دیگر خود را نیز به افغانستان بفرستد.

اما کار شناسان افغان می‌گویند، بهتر است تا امریکا به‌جای فرستادن سربازان بیشتر نیروهای امنیتی افغان را تجهیز نماید.

خالد پشتون عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه نیز تأکید می‌کند که جامعه بین‌المللی باید نیروهای امنیتی افغان را در بخش هوایی و سلاح توپچی تجهیز کند تا نیروهای افغان با قدرت جنگیده و تروریزم بین‌المللی را با شکست مواجه سازند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG