لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

«کول حشمت خان» تحت حراست ادارۀ حفظ محیط زیست ملل متحد قرار می‌گیرد


کول حشمت خان
کول حشمت خان

آب‎های ایستادهءای که زمانی شکارگاه سلطنتی در شهر جنگ زده کابل محسوب می‎شد، اینک دوباره به توقف گاه پرنده‎گانی تبدیل می‎شود که هر بهار از جنوب هند به سایبریا و قفقاز می‎روند.

قرار است آب‎های ایستاده کول حشمت خان که در حومهء شهر کابل موقعیت دارد، تحت حراست رسمی ادارهء حفظ محیط زیست سازمان ملل متحد قرار گیرد.

بهار هر سال حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نوع پرندهء مختلف النوع در یک سفر طولانی از مناطق جنوب هند پرواز نموده، از فراز کوه‎های بلند هندوکش می‎گذرند و به سایبریا و قفقاز می‎روند. در مسیر این مسافرت طولانی، پرنده‎گان در حومهء شهر کابل در آب‎های ایستادهء کول حشمت خان توقف می‎کنند.

بالا حصار کابل
بالا حصار کابل

اینک بعد از حدود چهل سال جنگ در افغانستان، محیط زیست این پرنده‎گان به شدت متاثر شده‎است.

اعمار منازل مسکونی، حفر چاه‎های عمیق و سیستم‎های آبیاری، تجمع کثافات، غصب زمین و گرم شدن اقلیم زمین نکاتی‎اند که محیط زیست محلی را در آب‎های ایستاده کول حشمت خان در کابل به شدت متاثر ساخته‎اند.

پرنده‎گانی که به کول حشمت خان می‎آیند، توریست‎های اند که برای مدت کوتاه در این آب‎ها تجدید نفس کرده، تغذیه شده، بعد به سفر طولانی شان ادامه می‎دهند.

اینک به خاطر حفظ محیط زیست این پرنده‎گان، ادارهء محیط زیست سازمان ملل متحد کول حشمت خان را به حیث منطقهء تحت برنامهء حراست این سازمان (UNEP) نامزد کرده‎است.

در فاصلهء نه چندان دور از کول حشمت خان، در افق می‎توان بالاحصار شهر کابل را دید.

آب ایستاده
آب ایستاده

قلعهء کهن که این شهر باستانی را برای صده‎ها در برابر دشمنان آن حفظ کرده‎است. خانه‎های گلی و کلبه‎های بی جا شده‎گان داخلی در نتیجهء جنگ‎ها نیز در اطراف کول حشمت خان ساخته شده‎اند که محیط زیست پرنده‎گان مهاجر را به شدت صدمه می‎زنند.

کول حشمت خان زمانی شکار گاه سلطنتی در افغانستان محسوب می‎شد و هرنوع عملکرد در آن منطقه به شکل قابل تحمل برای محیط زیست، صورت می‎گرفت.

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، ولی بعد از تهاجم اتحاد شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ میلادی و به تعقیب آن در سال‎های جنگ‎های داخلی، افغان‎ها درگیر غم زنده باقی ماندن خود شدند و محیط زیست متحمل زیان‎ها و مشکلات شدید گردید.

سازمان ملل متحد می‎گوید، حدود ۵۰ هکتاز زمینی که در منطقهء کول حشمت خان تحت حفاظت ادارهء محیط زیست افغانستان در سال ۲۰۰۵ میلادی قرار گرفت، اینک در تلاش بهبود است و ادارهء محیط زیست سازمان ملل متحد، کول حشمت خان را به حیث منطقهء تحت برنامهء حراست (UNEP) این سازمان، نامزد کرده‎است.

XS
SM
MD
LG