لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

بانک جهانی ۱۸۹ میلیون دالر با افغانستان کمک تشویقی کرد


بانک جهانی از راه صندوق وجهی بازسازی ۱۸۹ میلیون دالر را بخاطر تشویق افغانستان به این کشور کمک کرد.

وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، افزایش عواید، اصلاحات تشکیلاتی، مدیریت درست مالیات، تاثیرگذاری کمک‎ها و آوردن اصلاحات در بودجه مصرفی ولایات سبب توجه و کمک بانک جهانی به افغانستان شده‎است.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که این کمک، با در نظرداشت اولویت‎ها در پروژه‎های انکشافی بزرگ از طریق بودجه ملی هزینه خواهد شد.

عبدالرحیمزی: با در نظرداشت اولویت‎های حکومت و مردم در بخش‎های مختلف هزینه خواهد شد.
عبدالرحیمزی: با در نظرداشت اولویت‎های حکومت و مردم در بخش‎های مختلف هزینه خواهد شد.

عبدالرحیمزی گفت:

"روز گذشته ۱۸۹ میلیون دالر کمک را به دست آوردیم و این پول از طریق بودجه ملی با در نظرداشت اولویت‎های حکومت و مردم در بخش‎های مختلف هزینه خواهد شد."

بانک جهانی با وزارت مالیه افغانستان یک برنامه کمک تشویقی را قبلا آغاز کرده که به اساس آن در بدل آوردن اصلاحات این بانک از سال ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۸ میلادی ۹ صد میلیون دالر را به طور تشویقی کمک می‎کند.

وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، این بانک تا کنون با این وزارت ۵۵۰ میلیون دالر کمک کرده‎است.

از سوی دیگر، کمیسیون امور مالی و بودجه ولسی جرگه می‎گوید، کمک‎های تشویقی با وضع شرایط از سوی جامعه جهانی، می‎تواند در کاهش و جلوگیری فساد نیز تاثیرگذار باشد.

کمال صافی منشی این کمیسیون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که ادامه چنین کمک‎ها در بخش واحدهای بودجه یی تاثیر خوبی بر جا گذاشته و سبباصلاحات و خدمات خوب در کشور می‎گردد.

صافی: در تمامی بخش‎های واحدهای بودجه یی تاثیر مثبت می‎گذارد.
صافی: در تمامی بخش‎های واحدهای بودجه یی تاثیر مثبت می‎گذارد.

او افزود:

"این گونه کمک‎های تشویقی در برابر آوردن اصلاحات برای تشویق بیشتر صورت می‎گیرد و در مجموع در تمامی بخش‎های واحدهای بودجه یی تاثیر مثبت می‎گذارد و در تمام بخش‎ها سبب هزینه درست بودجه می‎شود و سبب پیشرفت می‎گردد."

آقای صافی تاکید می ورزد که،وزارت مالیه باید در مصرف این کمک پولی بانک جهانی از دقت کار گیرد و آن را به گونه شفاف و در بخش‎های لازم است هزینه نماید.

از سوی دیگر، وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، شفافیت و مبارزه با فساد اداری از اولویت‎های این وزارت است و تلاش‎ها در این زمینه سبب شده‎است که کمک‎های جهان با افغانستان ادامه یابد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG