لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

ارگ: فساد اداری؛ فقر و نا امنی را در افغانستان بیشتر ساخته‎است


حکومت افغانستان می‎گوید، فساد اداری؛ فقر و نا امنی را در افغانستان بیشتر ساخته‎است.

به دنبال نشر گزارش بانک جهانی که در آن فقر، نا امنی و کند بودن پیشرفت اقتصادی از چالش‎های بزرگ برای مردم افغانستان خوانده شده، حکومت افغانستان می‎گوید، فساد اداری عامل اصلی به میان آمدن مشکلات یاد شده به شمار می‎رود.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه این اظهارات را مطرح کرد.

آزاد در صحبت با رادیو آزادی هرچند تا حدی موجودیت این مشکلات را می‎پذیرد اما می‎گوید، حکومت برای حل آن پلان دارد.

وی می‎گوید، حکومت افغانستان در یک و نیم سال اخیر با جلب پروژه‎های بزرگ اقتصادی، جلو فقر را گرفته و نیز در بخش پیشرفت‎های اقتصادی هم تغییرات مثبت به میان آمده‎اند.

آزاد: فساد اداری و جنگ طبعاً بر وضعیت اقتصادی تاثیر منفی به جا می‎گذارد.
آزاد: فساد اداری و جنگ طبعاً بر وضعیت اقتصادی تاثیر منفی به جا می‎گذارد.

او افزود:

"فساد اداری و جنگ طبعاً بر وضعیت اقتصادی تاثیر منفی به جا می‎گذارد و فقر هم به آن اضافه می‎شود، اما حکومت افغانستان برای حل این مشلات متعهد است، حکومت توانسته در یک ونیم سال گذشته با به دست آوردن قرار دادهای بزرگ، برای از بین بردن فقر و فراهم کردن زمینه‎های کاری، نقش مثبت را بازی کند."

وی می‎گوید، دولت تلاش می‎کند تا در شش ماه آینده برخی پروژه‎های اقتصادی دیگر را نیز آغاز کند.

این در حالیست که بانک جهانی در صفحه نشراتی اش، گسترش نا امنی، فقر و نیز وضعیت اقتصادی را سه چالش عمده خوانده که بر روند زنده‎گی افغان‎ها تاثیرات منفی وارد کرده‎است.

بانک جهانی در کنار گسترش نا امنی‎ها در افغانستان به حمله خونین اخیر در شهر کابل و فقر اقتصادی اشاره کرده می‎گوید، پیشرفت اقتصادی در افغانستان با خطر روبه‎روست.

بانک جهانی همچنان می‎گوید، اگر این وضعیت کنترول نشود، شاید نظم اجتماعی ضعیف و بهبود اقتصادی هم با خطر بیشتر روبه‎رو شود.

در همین حال برخی اعضای کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه گزارش بانک جهانی را تائید کرده می‎گویند، باید برای بیرون رفت از این وضعیت تلاش جدی شود.

فوزیه ناصریار یکی از اعضای این کمیسیون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

"متاسفانه همین اکنون هم ما با یک فاجعه بشری روبرو هستیم، دو فیصد مردم هم در فضای امن زندگی نمی‎کنند، چهار فیصد مردم هم برای خوراک چیزی ندارند، بیشتر از این فاجعه بشری چی بوده می‎تواند؟"

ناصریار در همین حال می‎خواهد تا جامعه جهانی برای کنترول وضعیت با حکومت افغانستان همکاری کند.

اما تاج محمد اکبر کارشناس مسایل اقتصادی به این باور است که اگر دولت برای حکومت داری خوب و از بین بردن فساد اداری اقدامات جدی نکند، وضعیت بهبود نخواهد یافت.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG