لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۶

تهدیدات بیرق سیاه بجای سفید در توره بوره افغانستان


پس از تصرف منطقه توره بوره ولایت ننگرهار توسط گروه داعش یکبار دیگر نگرانی‎ها از مبدل شدن این منطقه به پناه‎گاه‎های امن تروریستان مطرح می‎شود، اما اینبار بجای بیرق سفید تهدید بیرق سیاه.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که نیروهای امنیتی افغان مصروف عملیات زمینی و هوایی علیه گروه داعش در ولسوالی‎های چپرهار و پچیراگام ولایت ننگرهار می‎باشند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت اجازه نمی‎دهند که گروه داعش در منطقه توره بوره مراکز ایجاد کنند.

به اساس گزارش‎ها گروه داعش روز چهارشنبه منطقه توره بوره را تصرف کرد اما وزارت دفاع آن را جدی نمی‎داند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت دشمن اگر در توره بوره و یا هرجای دیگر حضور داشته باشد سرکوب خواهد شد.

وزیری: می‎توانیم که مراکز شان را در توره بوره از بین ببریم.
وزیری: می‎توانیم که مراکز شان را در توره بوره از بین ببریم.

او افزود:

"توره بوره هم بخشی از خاک افغانستان است، مانند اچین که مراکز شان در آن‎جا از بین برده شد و در توره بوره هم از بین برده می‎شود، معنای توره بوره این نیست که جای زیر زمین و یا در هوا باشد، قعطات ما همین حالا آن‎جا رفته و عملیات هوایی هم جریان دارد، می‎توانیم که مراکز شان را در توره بوره از بین ببریم به هیچ وجه برای آنان اجازه نمی‎دهیم که در هیچ جای مراکز ایجاد کنند."

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که نیروهای امنیتی جلو پیشرفت‎های این گروه را در چپرهار نیز گرفته و تلفات را به داعشیان وارد کرده‎است.

توره بوره منطقه یی در دامنه‎های سپین غر در مربوطات ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار است که دارای صوف‎های بزرگ بوده و مخالفان مسلح می‎توانند از آن به حیث سنگر استفاده کنند.

از این منطقه در سال‎های تجاوز شوروی وقت بر افغانستان، مجاهدین علیه نیروهای قشون سرخ به حیث مراکز بزرگ کار می‎گرفتند.

شماری از اعضای ولسی جرگه گفته‎اند که تعداد افراد داعش در برخی از ولسوالی‎های ننگرهار در حال افزایش است.

ظاهر قدیر نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه روز شنبه از گسترش داعش و تصرف توره بوره توسط این گروه هشدار داده بود.

عملیات علیه داعش در اچین
عملیات علیه داعش در اچین

در عین حال شماری از کارشناسان افغان روی اهمیت توره بوره تاکید کرده می‎گویند که حکومت باید مجال جا بجا شدن به مخالفان مسلح در این منطقه را ندهد.

محمد انور سلطانی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که تصرف توره بوره از سوی داعش تهدیداتی را متوجه ننگرهار و حتی برخی ولایات همجوار آن نیز ساخته می‎تواند.

او افزود:

"این چنین مراکز از لحاظ استراتیژیک برای دوست و دشمن اهمیت خاص نظامی دارد و حالا که داعش صاحب این منطقه است این در حقیقت کلید مستقیم برای تصرف تمام ننگرهار است."

این در حالیست که حدود سه ماه قبل امریکا بزرگترین بمب غیر هستوی را در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بالای مراکز داعشیان پرتاب کرد که به اساس گزارش وزارت دفاع افغانستان درین حمله حدود صد جنگجوی داعش کشته و تعدادی هم زخمی شدند.

پس از آن نیروهای امنیتی افغان به عملیات شان علیه داعش ادامه داده و از سرکوب این گروه خبر دادند.

اما آقای سلطانی به این اقدامات به دیده شک نگریسته می‎گوید، هرگاه در برابر داعش اقدامات جدی تری صورت نگیرد ممکن این گروه بیشتر تقویت گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG