لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

نگرانی‌های شماری از اعضای ولسی جرگه از افزایش فعالیت داعش در ننگرهار


شماری از اعضای ولسی جرگه از افزایش حضور داعش در ننگرهار اظهار نگرانی می‌کنند.

ظاهر قدیر یک عضو این جرگه در نشست روز چهارشنبه گفت که اگر حکومت در این زمینه به گونه بی درنگ اقدام نکند، در کمترین زمان داعش به دیگر ولسوالی‌ها و ولایات همجوار ننگرهار نیز رد پا پیدا خواهند کرد.

در کنار این، شماری دیگری از اعضای این جرگه نیز از افزایش حضور داعش در ننگرهار نگرانی می‌کنند.

ابراهیمی: نمایندگان مردم باید در این باره اسناد گرد آوری کنند.
ابراهیمی: نمایندگان مردم باید در این باره اسناد گرد آوری کنند.

با این همه، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه پس از بحث‌های اعضای این جرگه، چنین گفت:

"حکومت باید برای نابودی مراکز داعش در این ولایت اقدام جدی کند و نمایندگان مردم باید در این باره اسناد گرد آوری کنند. کمیسیون‌های امنیت داخلی و دفاعی ولسی جرگه مسئولیت دارند که این موضوع را با هیئت اداری شریک سازند و ما در این باره مکتوبی را به نهادهای مربوط بفرستیم تا مسئولیت خودما را در این زمینه ادا کرده باشیم."

نزدیک به دو سال از حضور داعش در ننگرهار می‌گذرد و این گروه برای نخستین بار فعالیت اش را در ولسوالی شینوار این ولایت آغاز کرد.

حال مقام‌های امنیتی می‌گویند، این گروه در گام نخست در ولسوالی‌های هسکه مینه، دور بابا، اچین و کوت ننگرهار برای مردم زیان‌های جانی و مالی وارد کردند؛ اما نیروهای امنیتی جلو فعالیت داعش را در این ولسوالی‌ها گرفته است و عملیات‌ها بر ضد این گروه در آن ولایت در حال حاضر ادامه دارد.

این گفته ها در حالی مطرح می‌گردند که حدود دو ماه پیش، ولسوالی اچین این ولایت شاهد پرتاب بزرگترین بم از سوی امریکا بود. به هدف پرتاب این بم که بر آن مادر بم ها گفته شده‌است،نابودی گروه داعش و مراکز این گروه گفته شده بود.

بزرگترین بم غیر هستوی امریکا که در اچین پرتاب شده است.
بزرگترین بم غیر هستوی امریکا که در اچین پرتاب شده است.

با این همه شماری از مقام‌های محلی ننگرهار می‌گویند، اگر اسناد در باره کمک نظامی برای این گروه به دست آید، نیروهای امنیتی در این زمینه اقدام خواهند کرد.

عطا الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

"خوب است که آقای ظاهر قدیر برای قانع ساختن مردم و حکومت در این زمینه که داعش در این ولایت کمک نظامی می‌شود، اسنادی که با خود دارد با حکومت شریک سازد تا کنون در این باره سندی شریک ساخته نشده‌است. نه تنها که داعش در این ولایت کمک نظامی نمی‌شود، بلکه حملات هوایی و زمینی برای نابودی این گروه هم اکنون ادامه دارد و این چیزی است که ما را قانع می‌سازد که بر ضد داعش اقدام می‌شود."

از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در بخش های از کشور، حضور این گروه کاهش یافته‌است و حکومت بر نابودی این گروه به گونه کامل اقدام کرده‌است.

رادمنش: تنها این گروه در ولسوالی‌های اچین، هسکه مینه و پچیراگام دیده می‌شوند.
رادمنش: تنها این گروه در ولسوالی‌های اچین، هسکه مینه و پچیراگام دیده می‌شوند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت در این باره بیشتر می‌گوید:

"پیشتر حضور داعش در نه ولایت کشور محسوس بود؛ اما حال توانستیم در نتیجه انجام عملیات‌ها بستر این گروه را برچینیم. حال تنها این گروه در ولسوالی‌های اچین، هسکه مینه و پچیراگام دیده می‌شوند و ما برای این گروه پاسخ دندان شکن داده‌ایم."

گزارش‌ها می‌رساند که اعضای گروه داعش در افغانستان به حدود دو هزار تن رسیده‌است؛ اما وزارت دفاع افغانستان این گزارش‌ها را رد می‌کند و تأکید می‌ورزد که حضور داعش در افغانستان از شش صد تا هفت صد تن بیشتر نیست.

در این اواخر گزارش های از حضور این گروه در ولایت‌های کنر و نورستان و نیز شماری از بخش‌های ولایات شمال کشور نیز دیده شده‌اند.

در این باره وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در حال حاضر در حدود بیست ولایت کشور نیروهای امنیتی مصروف پیشبرد عملیات‌ها هستند و برای این گروه اجازه پیش روی داده نشده‌است.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG