لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

سادات: طرزالعمل جدید برای ثبت سیم کارت‌ها تهیه شده‌است


سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‌گوید برای جلوگیری از درج هویت جعلی هنگام ثبت سیم کارت‌ها، طرزالعمل جدید برای شرکت‌های مخابراتی فرستاده شده‌است.

سید احمد شاه سادات روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت درین سیستم به مسئله بایومتریک توجه شده‌است.

او گفت در برخی موارد با استفاده از یک تذکره ده‌ها سیم کارت راجستر و فعال ساخته شده‌اند.

سید احمد شاه سادات
سید احمد شاه سادات

او افزود:

"در طرزالعمل جدید ثبت سیم کارت‌ها یکی این مسئله آمده که باید هنگام راجستر سیم کارت عکس شخص گرفته شود همچنان ما مسئله بایومتریک را درین طرزالعمل ذکر کرده‌ایم، مشکل این نیست که سیم کارت‌ها راجستر نیستند تقریباً تمامی سیم کارت‌ها راجستر اند مشکل در این‌جاست که معلومات آن جعلی است."

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان با آن‌که سی میلیون سیم کارت به فروش رسیده در حال حاضر بیست و چهار میلیون آن فعال اند.

همچنان گفته شده که هژده میلیون تن از انترنت در افغانستان استفاده می‌کنند.

وزارت مخابرات می‌گوید پنج شرکت عمده مخابراتی و هشتاد شرکت تسهیل کننده خدمات انترنتی در افغانستان فعالیت دارند.

این که چه وقت طرزالعمل جدید ثبت سیم کارت‌ها به شرکت‌های مخابراتی فرستاده شده و این سیستم از چه زمان و با کدام امکانات عملی می‌شود، معلومات داده نشده‌است.

اما شماری از اعضای کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه افغانستان تأکید می‌کنند که در ثبت سیم‌ها نباید از سیستم بایومتریک استفاده شود.

نسیمه نیازی یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت شرکت‌های مخابراتی قادر به حفاظت از هویت و اسناد محرم مردم افغانستان نیستند.

وزارت مخابرات
وزارت مخابرات

او افزود:

"بایومتریک سیستمی است که باید همیشه در محلات مصئون باشد اگر وزارت مخابرات این سیستم را به دست کمپنی‌های بسپارد که حتی قادر نیستند برای غیر فعال نگهداشتن سیم کارت‌های خود سیستم داشته باشند پس چگونه آنان می‌توانند اسناد و معلومات محرم هویت اکثریت مردم افغانستان را حفاظت کنند."

خانم نیازی گفت حکومت باید با ایجاد یک سیستم دیگر اعلام کند که سیم کارت‌ها غیر فعال فروخته شود و در صورت عدم راجستر، مسدود ساخته شوند.

به گفته وی اگر سیم کارت‌ها ثبت و راجستر نباشند در کنار به بار آوردن سایر مشکلات، چون سیستم مشخصی وجود ندارد، پول ده درصد مالیه از مصرف اعتبار تیلفون‌ها، به عایدات حکومت اضافه نخواهد شد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG