لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۲

وحیدی: جهت سرعت خدمات مخابراتی، پالیسی دسترسی باز تطبیق می‌شود


عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی
عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان به هدف تسریع خدمات مخابراتی و انترنتی در کشور، پالیسی دسترسی باز را ترتیب کرده‌است.

نبود فضای همسان رقابتی، عدم دسترسی همگانی به خدمات، بلند بودن تعرفه‌ها و پائین بودن کیفیت خدمات مخابراتی، این وزارت را واداشته است تا پالیسی دسترسی باز به زیر بناهای اساسی مخابرات را ترتیب کند.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی روز سه‌شنبه در کنفرانس مشورتی این پالیسی در کابل گفت که با تطبیق پالیسی دسترسی باز، خدمات مخابراتی و انترنتی تسریع شده و زمینه دسترسی به خدمات ارزان فراهم خواهد شد.

عبدالرزاق وحیدی، کاهش انحصار دولت بر زیر بناها و تسهیل محیط مناسب سرمایه‌گذاری برای سکتور خصوصی در زمینه زیربناهای سکتور مخابرات و تکنالوژی معلوماتی را از اهداف دیگر پالیسی دسترسی باز عنوان کرده گفت:

"در تدوین مسوده این پالیسی وضعیت کنونی مارکیت، نیازمندی‌های آینده، اهداف ملی و بین‌المللی و مصئونیت سایبری در نظر گرفته شده‌است. این پالیسی زمینه سرمایه گذاری‌های خصوصی در ایجاد شبکه‌های فایبر نوری و نقاط تبادل انترنت را فراهم نموده ارائه خدمات زیربنایی را قانونمند ساخته و زیربناهای ملی کشور را برای استفاده سکتور خصوصی بدون تبعیض و در بدل پرداخت قیمت عادلانه فراهم می‌کند."

آقای وحیدی گفت، تا کنون میان سکتورهای دولتی و خصوصی هماهنگی لازم وجود نداشته و آنان سرمایه‌گذاری های‌شان را در بخش مخابراتی و انترنتی، به شکل انفرادی انجام داده‌اند.

گفته می‌شود که هم‌اکنون پنج شبکۀ مخابراتی خصوصی و دولتی و ده‌ها شبکه انترنتی در افغانستان فعالیت دارند که به مردم خدمات مخابراتی را فراهم نموده‌‌اند.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفت که سکتور مخابرات توانسته تا سالانه به طور اوسط ۲۰۰ میلیون دالر به عواید ملی کشور بیافزاید.

حکومت افغانستان بالای استفاده کننده‌گان سیم کارت های مخابراتی ده درصد مالیه نیز وضع کرد.
حکومت افغانستان بالای استفاده کننده‌گان سیم کارت های مخابراتی ده درصد مالیه نیز وضع کرد.

این درحالیست که حکومت افغانستان سال گذشته بالای استفاده کننده‌گان سیم کارت‌های مخابراتی ده درصد مالیه نیز وضع کرد.

بر اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژِی معلوماتی افغانستان، در حال حاضر ۲۰ میلیون تن از خدمات مخابراتی و چهار میلیون نیز از خدمات انترنتی در این کشور استفاده می‌کنند.

مسئولین این وزارت می‌گویند که گذار از خدمات مخابراتی به خدمات انترنتی در افغانستان در مقایسه با کشورهای جهان بطی بوده و دسترسی به انترنت با سرعت نیز محدود می‌باشد.

به گفته آنان، برای برآورده ساختن نیاز روز افزون مردم و وصل ساختن ۱۵ میلیون افغان به خدمات انترنتی تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ضرورت است تا سرمایه‌گذاری خصوصی جهت تقویه و ایجاد شبکه فایبر نوری در افغانستان صورت گیرد.

در این حال علی اصغرزاده نماینده سکتور خصوصی با استقبال از این اقدام وزارت مخابرات گفت که گسترش تکنالوژی و انترنت در کشور نیاز به یک پالیسی جامع داشت.

اصغر زاده: گسترش تکنالوژی و انترنت در کشور نیاز به یک پالیسی جامع دارد.
اصغر زاده: گسترش تکنالوژی و انترنت در کشور نیاز به یک پالیسی جامع دارد.

آقای اصغرزاده می‌افزاید:

"برای گسترش تکنالوژی و انترنت در کشور این پالیسی لازم بود و لازم است تا بتوانیم گسترش دهیم. شرکت‌های مخابراتی سرمایه‌گذاری شان را زیاد وقت است که اعلام کرده‌اند این کمک می‌کند به گسترش انترنت و راه سازی برای پروگرام‌های انترنتی در کشور."

مقامات وزارت اقتصاد و تجارت افغانستان با اعلام حمایت از طرح پالیسی دسترسی باز گفتند که در شرایط امروزی پیشرفت اقتصاد بدون رشد سکتور تکنالوژِی معلوماتی و مخابرات امکان پذیر نیست.

آنان از سکتور خصوصی افغانستان خواستند تا از این فرصت استفاده کرده و در بخش مخابرات و تکنالوژی معلوماتی سرمایه‌گذاری شان را بیشتر سازند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG