لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

خامنه‌ای: عراق بر امریکا اتکا نکند، ملیشه‌های شیعه قوای عمده علیه داعش اند


رهبر مذهبی ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای، موقف مخالفی را در موضوع کاهش نیروی ملیشه‌های شیعه در عراق ابراز داشته است.

خامنه‌ای گفته است، در مبارزه علیه گروه داعش نباید بالای امریکا اتکا شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران به روز سه‌شنبه در تهران، با حیدرالعبادی صدراعظم عراق ملاقات کرده و گفت، ملیشه‌های شیعه عراق، قوای عمده در مبارزه علیه داعش در این‌ کشور است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای با تأکید از العبادی خواست، بر امریکا اعتبار نکند.

زمانی‌که داعش در سال ۲۰۱۴ بخش‌های زیادی از عراق را تصرف کرد و نیروهای حکومتی را از مناطق تحت کنترولش به فرار واداشت، ملیشه‌های شیعۀ عراق در حمایت از حکومت ایستاده و آن‌ را در جنگ علیه داعش کمک کردند.

رهبر مذهبی ایران با صدراعظم عراق
رهبر مذهبی ایران با صدراعظم عراق

از همان وقت به این‌طرف ملیشه‌های شیعه عراق که از سوی ایران حمایت می‌شوند، علیه داعش می‌جنگند و تخمین می‌شود شمار آن‌ها بیش از ۶۰ هزار تن باشد.

ملیشه‌های شیعه عراق امسال با نیروهای حکومتی کمک کردند تا بخش‌های زیادی از شهر موصل را که در چنگ داعش قرار داشت بگیرند، ولی سنی‌های‌ که در مناطق تازه آزاد شده از چنگ داعش به سر می‌برند شکایت دارند که ملیشه‌های شیعه خانه‌هایشان را چپاول می‌کنند، قتل‌ها را مرتکب می‌شوند و در اختطاف مردم دست دارند.

رهبر مذهبی ایران دیروز در دیدارش با حیدرالعبادی صدراعظم عراق گفت، داعشیان در عراق در حال شکست قرار دارند و دلیل این واقعیت باور حکومت به ملیشه‌های شیعه است.

خامنه‌ای افزود، امریکایی‌ها مخالف استقلال و اتحاد عراق و هم مخالف شیعه‌های عراق اند زیرا به باور خامنه‌ای، آن‌ها می‌خواهند عراق موقف قوی‌اش را از دست دهد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در دیدارش با حیدرالعبادی، تصفیۀ شهر موصل از وجود داعش را سمبول ختم تروریزم خوانده و آن‌ را یک پیروزی برای عراق، ایران، سوریه و کشورهای دیگر منطقه خواند که بر ضد این گروه می‌جنگند.

حسن روحانی و حیدرالعبادی
حسن روحانی و حیدرالعبادی

ولی امریکا و متحدینش ادعا دارند که دلیل شکست داعش در موصل و تمام نقاط دیگر، برنامه‌های است که برای تعلیم و تربیه نیروهای عراقی، ملیشه‌های شیعه و قوای پیشمرگه کرد تهیه و عملی شده‌اند.

نیروهای امریکایی قوای حکومتی عراق را در جنگ علیه داعش حمایت هوایی و زمینی کرده‌اند.

رهبر مذهبی ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای به حیدرالعبادی صدراعظم عراق همچنان گفته‌است، تهران مخالف همه‌پرسی در مورد استقلال کردستان است که قرار است در ماه سپتمبر به راه افتد.

به‌گفته خامنه‌ای چنین حرکت، استقلال ملی و تمامیت ارضی عراق را با تهدید مواجه می‌سازد.

XS
SM
MD
LG