لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

برخی وکلا: دیپلوماسی افغانستان جهت مداخله پاکستان لابی‌گری لازم نداشته‎است


شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‎المللی ولسی جرگه می‎گویند، دستگاه دیپلوماسی افغانستان به‌خصوص در مورد قضایای مداخله پاکستان در این کشور، لابی‌گری لازم نداشته‎است.

آنان به این باور اند که دستگاه دیپلوماسی افغانستان به موجی از حرکت نیاز دارد.

محمد داوود کلکانی یک عضو این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نبود سیاست خارجی مدون سبب شده تا حکومت افغانستان طوری که نیاز بوده در سطح منطقه و جهان لابی‌گری مناسب نداشته باشد.

او گفت حکومت افغانستان به‌خصوص باید در بخش قضایای مداخله پاکستان در امور این کشور تلاش جدی کند و با ارائه اسناد و لابی‌گری فعال پاکستان را به‌حیث یک کشور حامی تروریزم معرفی کند.

کلکانی: تا کنون دیپلوماسی افغانستان بشکل لازم فعال نبوده و لابی گری هم نداشته‎است.
کلکانی: تا کنون دیپلوماسی افغانستان بشکل لازم فعال نبوده و لابی گری هم نداشته‎است.

کلکانی افزود:

"در سطح منطقه و جهان باید لابی‌گری بکنند تا پاکستان را کشور حامی تروریزم و طالبان را گروه تروریستی معرفی کنند. متأسفانه تا کنون دیپلوماسی افغانستان به شکل لازم فعال نبوده و لابی‌گری هم نداشته‎است، از این به بعد در مسایل دیپلوماسی و لابی‌گری باید تلاش بسیار زیاد بخرج بدهد."

این در حالیست که محمود صیقل نماینده افغانستان در سازمان ملل‌متحد در نشست روز چهارشنبۀ شورای امنیت این سازمان گفته که در باره نگرانی‎های این کشور که اقدام علیه پناهگاه‎های تروریستان در منطقه و تخطی‎های فرامرزی است، از سوی شورای امنیت ملل‌متحد تصمیم قطعی و مناسب گرفته نشده‎است.

وی تأکید کرده که چندین حمله در مناطق مختلف افغانستان از جمله حمله انتحاری یازدهم جوزا در شهر کابل در پاکستان طرح‌ریزی شده بود.

افغانستان بیش از سه ماه قبل رسماً از مداخلات و تخطی‎های پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شکایت کرد.

اما نماینده پاکستان در سازمان ملل در نشست روز چهارشنبه یکبار دیگر تمامی اتهامات وارد شده از سوی افغانستان بر کشورش را رد کرد و گفت که اردوی پاکستان پناهگاه‎های تروریستان را در خاک‌اش نابود کرده و برعکس اتهام بست که همه پناهگاه‎های شورشیان در داخل افغانستان وجود دارد.

در این میان شماری از آگاهان روابط بین‌المللی می‎گویند اگر قدم به قدم لابی‌گری نشود و واکنش‎های مقطع‌یی باشد، نتیجه به دست نخواهد آمد.

فرهاد هاشمی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت آنچه در لابی‌گری مهم است تشخیص اولویت‎های ملی، پلان قدم به قدم و تطبیق آن از طریق دستگاه دیپلوماسی کشور است.

هاشمی: آنچه در لابی مهم است تشخیص اولویت‎های ملی است.
هاشمی: آنچه در لابی مهم است تشخیص اولویت‎های ملی است.

او افزود:

"اگر ما قدم به قدم لابی نکنیم با بلند کردن سر و صداها به قسم مقطع‌یی و عکس‌العملی متأسفانه چیزی را به‌دست آورده نمی‎توانیم، جز این‌که پاکستان بیشتر تحریک می‎شود و در مقابل ما حملات بیشتر را انجام دهد، آن‌چه در لابی مهم است تشخیص اولویت‎های ملی، پلان قدم به قدم و سپس تطبیق آن است."

اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه تأکید می‎کنند که در دستگاه دیپلوماسی افغانستان باید اشخاص مجرب، متخصص و متعهد گماشته شوند.

اما پیش از این ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته که تلاش‎های حکومت وحدت ملی مبنی بر قانع ساختن جهانیان در مورد پیشتیبانی پاکستان از تروریزم، نتیجه داده‎است.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG