لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

نخستین طیاره با ۴۰ تُن میوه خشک و تازه از کندهار عازم هند شد


صادرات میوه‌های خشک و تازه از طریق هوایی به هند، امروز از میدان هوایی کندهار آغاز شد.

نخستین طیاره با ۴۰ تُن میوه خشک و تازه و همچنان بته‌های طبی از میدان هوایی کندهار به سوی هند پرواز کرد. اداره ولایتی کندهار این اقدام را یک گام خیلی مهم در عرصه داد و ستد با هند عنوان می‌کند.

پیش از این صادرات افغانستان راه طولانی را طی می‌کرد و از راه زمینی نخست وارد پاکستان می‌شد و سپس به هند انتقال می‌یافت.

گاه و ناگاه صادرات شکار بحران سیاسی میان کابل و اسلام آباد می‌شدند و انتقال اقلام تجارتی با مشکل روبرو می‌گشت.

عبدالباقی بینا معاون اتاق تجارت و صنایع ولایت کندهار در صحبت با رادیو آزادی، آغاز صادرات هوایی به هند را یک اقدام خیلی مهم دانست.

وی افزود:

" در چهارم عید میان اتاق تجارت و صنایع با شرکت هوایی آریانا و شماری از تاجران یک نشست مشترک داریم. تقسیم اوقات خواهیم ساخت که در چه مدت، یک طیاره را از محصولات بارگیری کرده می‌توانیم. اگر این روند به صورت درست آن ادامه یابد، محصولات ما خیلی زیاد است."

رئیس جمهور اشرف غنی روز دوشنبه دهلیز هوایی میان کابل و دهلی نو را رسماً افتتاح کرد و در همان روز، ۶۰ تُن محصولات زراعتی افغانستان که ارزش آن به ۵ میلیون دالر می‌رسید، به هند منتقل شد.

صادرات از کندهار به هندوستان، دومین گام برای انتقال هوایی محصولات زراعتی افغانستان به شمار می‌رود.

رحیم الدین حاجی آغا رئیس بورد عالی متشبثین، در گفتگو با رادیو آزادی، خواهان ادامه انتقال هوایی محصولات افغانی به هند شد.

رحیم الدین حاجی آغا رئیس بورد عالی متشبثین
رحیم الدین حاجی آغا رئیس بورد عالی متشبثین

وی گفت:

" گام بسیار ارزشمند برای تاجر و سرمایه دار حوزه جنوب که شامل کندهار، هلمند، نیمروز، فراه و ارزگان می‌شود، به شمار می‌رود. برای تان معلوم است که میوه‌های تازه و خشک در جنوب کشور وجود دارد. همه ساله نظر به مشکلات در راه‌ها، زیان‌های وارد می‌شود. از شرکت آریانا تقاضا می‌کنیم که همچو بازار را در حوزه جنوب خصوصاً کندهار دوامدار نگهدارد."

اتاق تجارت و صنایع ولایت کندهار می‌گوید، پارسال حدود ۴۶ هزار تُن میوه خشک و تازه را به ارزش ۵۵ میلیون دالر به کشور‌های خارجی صادر کرده‌است.

اما پاکستان پارسال در جریان جمع آوری حاصلات انگور، مرز سپین بولدک و چمن را بسته کرد که در نتیجه زیان‌های زیاد مالی بر تاجران وارد شد.

انتظار می‌رود ایجاد دهلیز هوایی به هند، اتکای افغانستان به پاکستان را جهت صادرات محصولات زراعتی کاهش دهد.

افغانستان با هند سالانه در حد اوسط، به ارزش ۵۰۰ میلیون دالر معامله تجارتی دارد و حکومت افغانستان می‌خواهد این داد و ستد را دو برابر و تا مرز یک میلیارد دالر برساند، این هم در حالی که میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان سالانه به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر می‌رسد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG