لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

ارگ می‌گوید تلاش‌ها را برای تهیه بودجه انتخابات آینده آغاز کرده‌است


پس از هشدار کمیسیون مستقل انتخابات درخصوص آماده ساختن یک بخشی از بودجه انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی به حکومت، حالا ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید تلاش‌ها در این خصوص آغاز شده‌اند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که کمیسیون مالی در این خصوص تعیین شده و برای پیدا کردن بودجه کارش را آغاز کرده‌است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"مسئولیت‌های که به حکومت ارتباط می‌گیرد آنرا انجام می‌دهد و مسئولیت‌های که به کمیسیون مستقل انتخابات ارتباط می‌گیرد آنرا باید انجام دهد حکومت در بخش خود کارها را آغاز کرده و برای انتخابات بودجه را دریافت می‌کند."

اما آقای مینه پال نگفت که بودجه برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی را تا چه زمانی آماده کرده و آنرا در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار می‌دهند.

در عین حال آقای مینه پال می‌گوید که کمیسیون عملیاتی نیز بخاطر تأمین امنیت انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی تعیین شده‌است که ریاست آنرا وزیر داخله به عهده دارد

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات پس از اعلام زمان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی به حکومت هشدار داد که هرگاه تا یک ماه دیگر بخشی از بودجه انتخابات را فراهم نکند ممکن تاریخ تعیین شده انتخابات تغییر یابد.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی ۲۲۰میلیون دالر نیاز است و از حکومت خواسته که ۶۳ میلیون آنرا تا یک ماه دیگر آماده سازد.

کمیسیون مستقل انتخابات روز پنجشنبه تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را ۱۶سرطان سال ۱۳۹۷ اعلام کرد.

از سوی دیگر نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند ممکن حکومت به آسانی نتواند بودجه مشخص شده را آماده کرده و آنرا در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار دهد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا در مورد به رادیو آزادی گفت:

یوسف رشید رئیس اجرائیوی انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرائیوی انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

"مسئله بودجه تا هنوز در شک است که مقدار بودجه را که کمیسیون مستقل انتخابات درخواست کرده حکومت آنرا فراهم کرده می‌تواند یا خیر؟ و این یک بودجه بسیار بزرگ است تا زمانیکه بودجه فراهم نگردد انتخابات را چگونه به پیش خواهد برد."

در عین حال آقای رشید سفارش می‌کند که حکومت باید بخاطر فراهم ساختن بودجه برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها میکانیزم‌های مشخص را آماده ساخته و ازین طریق بودجه را به انتخابات آینده فراهم سازد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG