لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

حکومت افغانستان اتهامات اخیر پاکستان را رد کرده‎است


حکومت افغانستان اظهارات جدید مقامات ارشد حکومت پاکستان را که گویا کابل برضد تندروانی اقدام نمی‎کند که حملاتی را در خاک پاکستان انجام می‎دهند، رد کرده‎است.

لوی درستیز و وزیر داخله پاکستان در اعلامیه‎های جداگانه، کابل را متهم به کندی در مبارزه علیه تروریستان کرده‎اند، ولی معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید حکومت افغانستان دایم علیه تروریستان اقدام نموده‎است.

بعد از آنکه مقامات ارشد پاکستانی، حکومت افغانستان را متهم به اقدام ناچیز در برابر تندروانی کردند که در خاک این کشور مستقر بوده و حملاتی را در خاک پاکستان انجام می‎دهند، ریاست اجرائیه گفته‎است کابل در مبارزه علیه تروریزم متعهد بوده‎است.

به دنبال حملات خونین روز جمعه تندروان در پاکستان که ده‎ها کشته و زخمی بجا گذاشت، جنرال قمر باجوه لوی درستیز پاکستان در یک اعلامیه گفت، وقت آن است که جوانب دیگر مخصوصاً افغانستان علیه تروریزم در منطقه اقدام کند.

چودری نثار علی خان وزیر داخله پاکستان نیز دیروز در اعلامیه گفت، تندروان از مخفیگاه هایشان که در افغانستان موقعیت دارند حملات را بر خاک پاکستان انجام می‎دهند.

فیصل: پاکستان کشوریست که از تروریزم حمایت کرده.
فیصل: پاکستان کشوریست که از تروریزم حمایت کرده.

ولی جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید، حکومت افغانستان برضد تروریزم عمل می‎کند و این پاکستان است که از تروریزم حمایت نموده‎است.

او افزود:

"حکومت افغانستان با تروریزم مبارزه کرده و پاکستان کشوریست که از تروریزم حمایت کرده. مبارزه افغانستان برضد تروریزم در سطح جهان و منطقه حامیان بیشتر دارد که از موقف افغانستان حمایت می‎کنند. پاکستان کشوریست که در این بخش باید کارهای بیشتری را انجام بدهد."

اظهارات لوی درستیز و وزیر داخله پاکستان در مورد کندی افغانستان در مبارزه علیه تررویزم در حالی ایراد شده که شمار کشته شده‎گان حوادث امنیتی روز جمعه در کرم ایجنسی، کویته و کراچی به شدت افزایش یافته‎است.

این اظهارات همچنان درحالی ایراد شده که وزیر خارجه چین وانگ یی دیروز در دیداری با مقامات ارشد پاکستانی روی تعهد کشورش برای بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد تاکید کرد.

پاکستان
پاکستان

وانگ یی ناوقت دیروز بعد از دیدار با سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و روابط خارجی صدراعظم پاکستان گفت:

"من به خواست پاکستان و افغانستان و به هدایت رئیس جمهور شی جین پینگ دیدارهای از این دو کشور داشتم. هدف عمده این بود که به هردو جانب گوش داده، وضعیت را درک کنم و برای بهبود روابط میان پاکستان و افغانستان تا حد توان، برای پروسه مصالحه داخلی در افغانستان کمک کنیم."

این همه در حالیست که در یک اعلامیه مشترک افغانستان، پاکستان و چین آمده‎است که سه کشور روی سلسه موضوعات مهم از جمله حفظ ثبات منطقه، گسترش همکاری‎های اقتصادی، بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان، اعتماد متقابل سیاسی، مبارزه با تروریزم و مقابله مشترک با چالش‎های امنیتی توافق کرده‎اند.

بر اساس این اعلامیه کابل و اسلام آباد همچنان در راستای ایجاد یک میکانیزم مدیریت بحران، به شمول پیشگیری از طریق تبادل معلومات استخباراتی به موقع و اتخاذ تدابیر مشترک دیگر، به توافق رسیده‎اند.

XS
SM
MD
LG