لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

غنی: برای شنیدن نگرانی‌های مردم، آنان را به گفتمان ملی فرا می‌خوانم


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، حکومت وحدت ملی متعهد به آوردن اصلاحات است و در یک گفتمان ملی با مردم مشوره کرده و به نگرانی‌های آنان گوش می‌دهد.

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، هر برنامه اصلاحی در کشور عکس‌العمل‌ها را در پی داشته و حساسیت‌های قومی را ببار می‌آورد.

محمد اشرف غنی روز یکشنبه در بیست‌مین نشست بورد هماهنگی و نظارت مشترک در کابل گفت، به‌خاطر آوردن اصلاحات، مردم به یک گفتمان ملی فرا خوانده می‌شود تا به نگرانی‌های آنان گوش داده شود.

او گفت​:

"من یک گفتمان ملی را رهبری خواهم کرد، با مردم مشوره کرده و تماس می‌گیرم، نگرانی‌های آنان را گوش می‌دهم، آزادانه بحث می‌نمایم و به شکل دسته جمعی این گرایی‌ها و هم پاشیده‌گی‌ها را متوقف می‌سازیم و در ساحات که مستقیماً تحت کنترول ما است روی آن توجه جدی خواهیم کرد تا این‌که با همه گروه‌ها به شکل عادلانه برخورد صورت گیرد درست از آنان نمایندگی شود شهروند مساوی باشند که حق هر افغان است."

این در حالیست که احمد ولی مسعود رئیس بنیاد احمد شاه مسعود جمعه گذشته در مراسم بزرگداشت از سال روز وفات سید حسین انوری والی پیشین هرات گفته است در این اواخر تضادهای قومی در کشور بیشتر شده و اگر از آن جلوگیری نشود عواقب ناگوار خواهد داشت.

از سوی هم والی بلخ، معاون اول رئیس جمهور و معاون دوم ریاست اجرائیه در ترکیه یک ائتلاف جدید را ساخته و نگرانی‌های مردم را ببار آورده‌است.

تشکیل دهنده‌گان ایتلاف جدید
تشکیل دهنده‌گان ایتلاف جدید

​در عین حال سرپرست سفیر امریکا در کابل از حکومت افغانستان خواست تا تعهدات اش‌را به‌خاطر آوردن اصلاحات عملی نماید.

هوگو لارنس سرپست سفارت امریکا در کابل که در این نشست حضور داشت گفت، تامین صلح و انکشاف ملی در افغانستان از جمله برنامه‌های آنان می‌باشد.

سفیر هوگو لارِنس
سفیر هوگو لارِنس

او گفت:

"چهارچوب انکشاف ملی و صلح از برنامه‌های ما است که فقر را کاهش دهیم، این تعهد ما است که صلح و ثبات را تامین نمائیم که قبلاً هم این کار را انجام داده‌ایم و حالا هم ادامه می‌دهیم."

در بخش پایانی این نشست، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت گفت که برای آوردن اصلاحات میان سران حکومت هیچ اختلاف نظر وجود ندارد.

اما وی خبر داد که اخیراً فاصله میان مردم و حکومت به مراتب بیشتر شده‌است.

آقای عبدالله می‌گوید، برای پرداختن به اولویت‌های مردم و دیگر مشکلات، ضرورت است تا افغانستان به یک ثبات سیاسی دست یابد.

عبدالله: فاصله میان مردم و حکومت به مراتب بیشتر شده‌است
عبدالله: فاصله میان مردم و حکومت به مراتب بیشتر شده‌است

​او گفت:

"امروز در کدام موقعیت قرار داریم این را باید اعتراف کنیم که فاصله بین مردم و حکومت بیشتر شده و به مراتب بیشتر شده و نارضایتی قشر سیاسی هم یکی از واقعیت‌های است که از آن چشم پوشی کرده نمی‌توانیم، برای موفقیت‌های برنامه‌های ما که بتوانیم به اولویت‌های مردم بپردازیم، ثبات سیاسی مسئله بسیار مهم و اساسی است."

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سر منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در پایان بیست مین نشست بورد هماهنگی و نظارت مشترک بر عملی شدن تعهد جامعه جهانی با افغانستان تأکید کرد.

در آغاز این برنامه سفیر اتحادیه اروپا در کابل نیز در مورد تعهدات حکومت اشاره نموده گفت که حکومت وحدت ملی باید به تعهداتش وفا نموده، آن‌را عملی نماید.

رئیس جمهور غنی در آغاز این برنامه خطاب به نماینده‌های جامعه جهانی گفت، آوردن اصلاحات یک کار ضروری است و همچنان اصلاحات تنها کار یک فرد یا یک اداره نیست بلکه اصلاحات کار ملی بوده و باید از سوی تمام حکومت عملی گردد.

آقای غنی اضافه نمود که تا حال از سوی طالبان به صلح لبیک گفته نشده و طالبان باید درک نمایند وقت به نفع آنان سپری نمی‌شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG