لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

وزیر خارجه امریکا در سفرش به اوکراین یک پیام واضح به روسیه داد


پترو پروشنکو رئیس جمهوری اوکراین (راست) با رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا در جریان یک کنفرانس خبری در کیف.
پترو پروشنکو رئیس جمهوری اوکراین (راست) با رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا در جریان یک کنفرانس خبری در کیف.

وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا دیروز در جریان سفرش به اوکراین پیام روشنی به روسیه داد که کرملین باید گام نخست را برای کاهش تنش‌ها در کریمیا بردارد.

او گفت که تحریم‌ها بر روسیه تا زمانی‌که مسکو در این مورد اقدام نکند، باقی خواهد ماند.

رکس تیلرسن گفت، جنگ اوکراین در مسکو طرح‌ریزی شده و از آن‌جا به پیش برده می‌شود.

او تأکید کرد که هدف اصلی امریکا، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین بوده و واشنگتن تا زمانی تعزیرات بر مسکو را رفع نمی‌کند که تمامیت ارضی اوکراین به‌طور کامل اعاده نشود.

رئیس جمهور اوکراین و وزیر خارجه امریکا در یک نشست مشترک خبری در کیف هم‌چنان گفتند، کورت وُلکر نماینده خاص امریکا برای جنگ شرق اوکراین که تازه گماشته شده‌است چند روز در کیف باقی خواهد ماند و برای تطبیق توافق‌نامه‌های منسک در زمینۀ پایان این جنگ تلاش خواهد کرد.

رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا
رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا

رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا گفت، کشورش در ارتباط به عدم پیشرفت در تطبیق موافقت‌نامه‌های منسک در دو سال گذشته ابراز تأسف کرده و روسیه را مسئول آن می‌داند.

آقای تیلرسن از مسکو خواست تا به تعهدات خود در موافقت‌نامه منسک احترام بگذارد.

وی افزود:

"ما از روسیه می‌خواهیم که تعهدات خود در موافقت‌نامه منسک را مراعات کند و بر جدایی طلبانی‌که بالای آن‌ها کنترول دارد از نفوذ خود کار بگیرد. یک بار دیگر از روسیه می‌خواهیم که به اجیران خود بگوید که به جنگ و تشدد در شرق اوکراین پایان دهند."

وزیر امور خارجه امریکا اضافه کرد که موضوع عملی کردن موافقت‌نامه منسک و رفتار بی‌تفاوت مسکو در برابر آن در نشست روز جمعه رؤسای جمهوری امریکا و روسیه در حاشیه اجلاس کشور‌های گروه ۲۰ نیز بحث شد.

پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین سفر آنی آقای تیلرسن به کیف را پس از اجلاس ۲۰ کشور صنعتی و رو به انکشاف جهان در شهر هامبورگ جرمنی یک علامتی حمایت قوی ایالات متحده از کشورش خواند.

XS
SM
MD
LG