لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

انتقاد "شبکه زنان افغان" از نقش کم‌رنگ زنان در پست‎های مهم حکومتی


یافته‌های جدید "شبکه زنان افغان" نشان می‌دهد که نقش زنان در حکومت و پست‌های مهم حکومتی کم‌رنگ است.

این شبکه با نشر یک گزارش جدید تأکید می‎کند که باید نقش زنان در حکومت و در پست‎های مهم حکومتی بیشتر شود.

این گزارش بر اساس مصاحبه با ۴۵۰ تن تهیه گردیده‎است.

سمیرا حمیدی رئیس هیت مدیره شبکه زنان افغان روز دوشنبه این موضوع را حین ارائه این گزارش از تطبیق پلان عمل مصوبه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد.

سمیرا حمیدی
سمیرا حمیدی

حمیدی افزود:

"در بخش مشارکت زنان ما هنوز هم با چالش‎های روبه‌رو استیم، با وجود ای‎نکه حکومت بالای پلان عمل جندر تأکید دارد، ولی ما شاهد تفاوت‎های زیاد در بخش‎های دفاعی، امنیتی و پست‎ها بلند حکومتی استیم و نقش زنان را کم‌رنگ می‎بینیم. تا هنور هم با زنان در مسایل مهم ملی مشوره نمی‎گردد، حتی در نشست‎های مهم رئیس جمهور هم حضور زنان کم است."

این گزارش از ۲۵ ولایت تهیه شده‌است و در آن هم‌چنان تأکید شده تا در سکتور عدلی و قضایی نقش زنان بیشتر گردد.

شبکه زنان افغان می‎گوید، در چند سال گذشته تعدادی از زنان در ادارات دولتی به کار گماشته شده‎اند، ولی با در نظرداشت تعهدات حکومت این حضور زنان در حکومت ناچیز است.

از پیش هم نهادهای جامعه مدنی و مردم بر نقش زیادتر زنان در حکومت تأکید نموده بودند.

سپوژمی وردگ معین مسلکی وزارت امور زنان افغانستان که در این نشست حضور داشت، تائید نمود که حضور زنان در جلسات مهم به‌شمول نشست‎ها که از سوی ریاست جمهور در سایر ادارات برگزار می‎گردد، کم است و این نگرانی‎ها را با مسئولین مربوطه شریک ساخته‎اند، ولی ریاست جمهور افغانستان می‎گوید که برای زنان در بخش‎های مختلف نقش بارز داده‎است.

زنان افغان
زنان افغان

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"حکومت وحدت ملی برای زنان نقش بارز داده‎است به این معنی که در کابینه سه زن حضور دارند، ۶ معینیت برای زنان داده شده و تعدادی از سفیران زنان است که در گذشته این چنین نبود."

کارشناسان به این باور اند که زنان در جریان ۱۳ سال گذشته در بخش‎های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی ظرفیت‎های بلند را کسب نموده‎اند و باید حکومت ازین ظرفیت‎ها در بخش‎های مختلف و مهم استفاده نماید.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG