لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۲۰

کمیسیون حقوق بشر: خشونت علیه زنان در افغانستان ۸.۳ درصد افزایش یافته‌است


زرینه یکی از قربانی‌های خشونت. شوهرش به‌تاریخ سوم فبروری سال جاری میلادی در مزارشریف هر دو گوش وی را برید.
زرینه یکی از قربانی‌های خشونت. شوهرش به‌تاریخ سوم فبروری سال جاری میلادی در مزارشریف هر دو گوش وی را برید.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش آمار خشونت‌ها علیه زنان ابراز نگرانی نموده و می‌گوید که میزان خشونت علیه زنان در سه ماه اول سال ۱۳۹۶ خورشیدی در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته ۸.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که در این مدت بیش از ۹۰۰ مورد خشونت علیه زنان از سراسر افغانستان نزد کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت شده‌اند.

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در جریان سه ماه اول سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی ۹۵۲ مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده که در مقایسه با سال گذشته ۸.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد و کمیسیون از افزایش خشونت‌ها علیه زنان نگران است. متأسفانه در تمامی افغانستان واقعات خشونت علیه زنان رخ داده‌است."

آقای صدیقی گفت که این خشونت‌ها شامل قتل، بد دادن، تجاوز‌های جنسی و لت کوب می‌باشد.

بلال صدیقی افزود که تنها در یک هفته گذشته بیش از ۵ قضیۀ قتل زنان از ولایات مختلف نزد کمیسیون مستقل حقوق بشر به ثبت رسیده که به‌گفته وی عاملین این قضایا هم بازداشت نشده‌اند.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، هرچند که خشونت علیه زنان در سراسر این‌ کشور وجود دارد، اما در سال‌ جاری بیشترین میزان این خشونت‌ها مربوط به زون مرکزی افغانستان می‌شود.

بی‌سوادی، فقر، ناامنی، عدم تطبیق قانون، موجودیت افراد مسلح غیر مسئول ، عدم دسترسی به نهاد‌های عدلی و قضایی و فساد اداری از مواردی اند که به‌گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سبب تشدید خشونت علیه زنان در این کشور شده‌است.

این کمیسیون از حکومت خواست تا به فرهنگ معافیت از مجازات پایان داده و عاملین خشونت علیه زنان را بازداشت و طبق قانون مجازات نماید.

در این حال ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که مبارزه با خشونت علیه زنان یکی از تعهدات حکومت بوده و در زمینه توجه جدی دارد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد گفت:

"مبارزه با خشونت علیه زنان یکی از تعهدات مهم رهبری حکومت وحدت ملی است. حکومت برای جلوگیری از خشونت علیه زنان متعهد است و به همین دلیل است که راهکار‌های جدید ایجاد شده که به‌گونه جدی کسانی که متوسل به خشونت علیه زن می‌شوند مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و هر آنچه قانون می‌گوید بالای‌شان تطبیق گردد."

از سوی هم شماری از شبکه‌های زنان افغان از افزایش میزان خشونت علیه زنان ابراز نگرانی کرده می‌گوید که اگر قانون منع خشونت علیه زنان در تمامی کشور به‌گونه درست تطبیق گردد، ممکن خشونت علیه آنان کاهش یابد.

اعضای این شبکه تأکید می‌کنند که علمای دینی باید برای تأمین حقوق زنان و مبارزه علیه خشونت با زنان برای مردم در قریه‌ها و مناطق دور دست افغانستان آگاهی دهند.

گزارش: آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG