لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

وزیر خارجه امریکا جهت ملاقات با رهبران قطر به دوحه می‌رود


رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا در دیدار دیروزش از کویت که میانجی کلیدی میان قطر و کشورهای عربی می‌باشد، دیدن نموده و در آن‌جا مذاکرات را با رهبران کویت به هدف کاهش بزرگترین بحران خلیج در چندین سال انجام داد.

قرار است تیلرسن تا روز پنجشنبه به کویت، قطر و عربستان سعودی، سفرهای داشته باشد که این دیدارها اولین دخالت واشنگتن در بحران جاری خلیج عنوان شده‌است.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا دیروز دوشنبه به دنبال ورودش به کویت، با شیخ صباح احمد الصباح امیر این‌ کشور دیدار کرد، فردی که رهبری میانجیگری‌ها برای حل بحران جاری بین قطر و کشورهای عربی را به عهده دارد.

کشوری‌های که با قطر درگیر بحران اند عبارتند از عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین.

تیلرسن دیروز با شیخ صباح خالد الصباح وزیر خارجه کویت نیز ملاقات کرد.

مارک سیدویل مشاور امنیت ملی بریتانیا که وی نیز با امیر قطر ملاقات داشته‌است، در جلسۀ تیلرسن و امیر کویت حضور داشت که در آن روی بحران خلیج صحبت شد.

تیلرسن در حال حاضر در آذربایجان است و امروز برای ملاقات با رهبران قطر به دوحه می‌رود و ناوقت امروز دوباره راهی کویت می‌شود.

وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا
وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا

ماجرای خلیج بین یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در مخالفت با روابط قطر با ایران و حمایت دوحه از تندروان بروز کرده‌است.

بعد از آن‌که قطر لیست از خواست‌های عربستان و متحدینش را نپذیرفت، عربستان و متحدین‌اش هفته گذشته در مصر گفتند، پلان دارند تحریمات بر دوحۀ غنی از نفت را شدت بخشند.

آر سی هاموند یک سخنگوی تیلرسن دیروز قبل از ورود تیلرسن به کویت گفت، دیده شود که آیا امکان حل این بحران وجود دارد یا نه؟

هاموند در اشاره به جلسه هفته گذشته مقامات کشورهای عربی در قاهره گفت، بعد از ملاقات مصر، راه درازی برای رسیدن به نقطۀ داریم که آن‌ را می‌توان یک راه حل واقعی این بحران نامید.

عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین به‌تاریخ پنجم جون به‌طور ناگهانی روابط دیپلوماتیک را با قطر قطع نموده، پروازها به این‌ کشور را متوقف ساخته و از اتباع قطر خواستند ظرف ۱۴ روز به کشور خود برگردند.

XS
SM
MD
LG