لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

مشرانو جرگه شورای عالی صلح را فاسد خوانده و خواهان منحل شدن آن شد


مشرانو جرگه افغانستان، اعضای شورای عالی صلح را به فساد متهم کرده و خواستار منحل شدن این شورا اند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه که ریاست جلسه روز سه شنبه را به عهده داشت پس از اظهارات اعضای این جرگه گفت، بنام شورای عالی صلح پول‌ها حیف و میل شده و اعضای این شورا در یک وقت چند وظیفه دارند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان

وی افزود:

"خواست ما از حکومت اینست، پولی را که در این شورا مصرف می‌کند، آن را صرف سکتور امنیتی و انکشافی کند زیرا مفید است، شورای عالی صلح تا اکنون دستاورد بزرگ ندارد و ما شاهد هستیم که در سطح بلند فساد در این شورا است و باید منحل شود."

این در حالیست که محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در این اواخر گفته‌است، در گذشته مشکلات در این شورا موجود بود، اما به‌گفته وی در طرح تازه هدف‌های شان را جدی تعقیب خواهند کرد.

شماری از سناتوران همچنان از اظهارات اخیر رئیس شورای عالی صلح مبنی بر اعلام کردن آتش‌بس در زمان برگزاری انتخابات، انتقاد کردند.

نثار حارس یکی از اعضای مشرانو جرگه می‌گوید که شورای عالی صلح در زمینه آتش‌بس در کشور تا اکنون هیچ اقدام اساسی نکرده‌است.

نثار حارس یکی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان
نثار حارس یکی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت:

"برای من جالب است که مقام‌های شورای عالی صلح اعلام می‌کنند که در زمان برگزاری انتخابات آتش‌بس می‌خواهند شود، اما چرا به آتش‌بس دایمی تلاش نمی‌شود در افغانستان هر چیز موقت است و برای یک روز است، حرف‌های است که شورای عالی صلح برای آتش‌بس دایمی اقدام نمی‌کند."

شورای عالی صلح افغانستان در مورد این اظهارات مشرانو جرگه تا هنوز واکنش نشان نداده‌است.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که شورای عالی صلح دستاوردهای داشته و موجودیت آن یک ضرورت است.

نجیب‌الله آزاد
نجیب‌الله آزاد

نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت، گفت‌وگو با گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از دستاورد های بزرگ این شورا بوده است.

اما شماری از سناتوران می‌گویند، این شورا مانند گذشته دستاورد بزرگ نداشته و به‌گفته آنان جنگ و صلح افغانستان بیشتر جنبه منطقه‌ای دارد که نیاز است این شورا بیشتر به جنبه‌های منطقه‌ای و جهانی آن تمرکز کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG