لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

باشنده‌گان: نیمی از روزهای هفته ادارات ملکی در پشتون زرغون هرات مسدود است


نیمی از روزهای هفته تمام ادارات ملکی ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات مسدود است.

باشنده‌گان این ولسوالی انتقاد می‌کنند که مسئولین ادارت ملکی به‌شمول ولسوال تنها سه روز در یک هفته کار می‌کنند و متباقی اوقات رسمی را در خانه‌های مسکونی‌شان در مرکز شهر هرات به سر می‌برند.

غیابت کارمندان ارشد ملکی در شعبات‌شان در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات، انتقادات مردم این ولسوالی علیه دولت را افزایش داده‌است.

برخی از باشنده‌گان این ولسوالی می‌گویند تمام مسئولین ادارت ملکی به‌شمول ولسوال نیمی از روزهای هفته را در خانه‌های‌شان در مرکز شهر هرات سپری می‌کنند و مردم در پشت دروازه‌های شعبات‌شان سرگردانی می‌کشند.

آنان می‌گویند:

"این‌ها روز یکشنبه می‌آیند و چاشت روز چهارشنبه پس می‌روند به خانه‌های خود، یعنی هفته سه روز این‌ها به سر کار خود اند و همان سه روز هم هر کس برای این‌ها کار داشته باشند، باید به دنبال شان بگردد و آن‌ها را از شعبات پیدا کنند و برای‌شان بگوید که همین کار ما را انجام دهید، این‌گونه حکومت است."

"دروازه‌های شعبات بسته است، هیچ‌کس کار آن نمیچلد، واقعیت دولت ما نداریم در پشتون زرغون، دولت نیست، نام آن است."

نثار احمد پوپل ولسوال پشتون زرغون، نجم‌الدین ثاقب مسئول سارنوالی، جلیل احمد جاهد سرپرست محکمه، محمد معروف مدیر ثبت احوال نفوس، عبدالحمید شاروال، حبیب‌الله مدیر حقوق و حمیدالله آمر ادارای این ولسوالی از جمله کسانی هستند که به‌گفته مردم رزوهای یکشنبه از مرکز شهر هرات وارد ولسوالی می‌شوند و رزوهای چهارشنبه وظایف‌شان را ترک می‌کنند و به خانه‌های شان در مرکز شهر هرات می‌روند.

یکی از مسئولین امنیتی درین ولسوالی که خواست نام آن فاش نگردد این موضوع را می‌پذیرد.

او گفت این وضعیت بییشتر از یکسال می‌شود که درین ولسوالی جریان دارد.

اما نثار احمد پوپل ولسوال پشتون زرغون در صحبت با رادیو آزادی در این مورد واکنش نشان می‌دهد.

او گفت:

"ما شنبه می‌آییم تا پنجشنبه مکمل در ولسوالی هستیم، این را من به شدت رد می‌کنم، تمام دفاتر ما در یکشنبه و پنجشنبه باز است."

اخیراً شورای ولایتی هم درین مورد ابراز نگرانی کرده‌است.

سید عظیم کبرزانی یک عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید، آنان برنامۀ را برای نظارت از کارکرد کارمندان ادارت دولتی در ولسوالی‌های پانزده‌گانه آغاز کرده‌اند.

او گفت:

"این نگرانی شورای ولایتی هرات هم بود، در جلسه قبلی شورای ولایتی در روز چهارشنبه، این موضوع به بحث گرفته شد و همه اعضای شورای ولایتی به اکثریت آرا به این موافق بودند که هیچکس حق ندارد که در ساعات کاری وظیفه خود را ترک بکند و بیاید به شهر."

با این وجود جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات غیابت دوامدار کارمندان دولتی در شعبات‌شان‌ را خلاف اصول خدمات ملکی توصیف کرده می‌گوید در صورت بروز این‌گونه مشکلات اداره محلی با متخلفین برخورد خواهند کرد.

او گفت:

"هیچ‌گونه سهل انگاری، غیابت، کم کاری در اجراآت وظیفوی هیچ یک از کارمندان ادارت دولتی، چه در مرکز شهر و چه در ولسوالی‌ها برای ما قابل پذیرش نیست. این موضوع و موارد این‌ چنینی را ما به صورت جدی بررسی می‌کنیم، واقعاً فرد و یا هم افرادی در سطوح مختلف بالای وظایف خود حاضر نمی‌شوند، مطابق با قانون خدمات ملکی با آن‌ها برخورد می‌شود."

ولسوالی پشتون زرغون در فاصله تقریباً ۶۰ کیلومتری شرق شهر هرات و یکی از مناطق نسبتاً امن این ولایت است.

این ولسوالی با داشتن سرک پخته سهولت‌های زیادی برای رفت و آمد مردم و کارمندان دولتی ایجاد کرده‌است.

با توجه ناامنی‌های شدید در ولسوالی‌های شیندند، گلران، کشک کهنه و کشک رباط سنگی ولایت هرات این نگرانی به‌وجود می‌آید که کارمندان ادارت دولتی درین ولسوالی‌ها وضعیت مشابه را سپری کنند و حتی غیابت وظیفوی‌شان بیشتر از ولسوالی پشتون زرغون باشد.

اما عدم غیابت مسئولین ادارات آن در نیمی از روزهای هفته نگرانی‌های به وجود آورده است.

کارشناسان می‌گویند در صورتی‌که حکومت نتواند به این مشکلات خاتمه بدهد امکان آن می‌رود که مردم از دولت فاصله بگیرند و به‌خاطر رفع مشکلات‌شان به گروه‌های مخالف مسلح روی بیاورند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG