لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

حسینی: امریکا گزینۀ اقدام نظامی علیه پاکستان را در پالیسی خود در نظر گیرد


شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‌گویند، زمانی می‌توان نسبت به پالیسی جدید امریکا برای این‌ کشور خوشبین بود که یک بخش آن به فشار روی پاکستان اختصاص داده شده باشد.

این در حالیست که رئیس جمهور اشرف غنی روز گذشته در کابل با اشاره به کمک‌های نظامی امریکا گفت استراتژی امریکا در قبال افغانستان نهایت مثبت است.

برخی از سناتوران به این باور اند که امریکا در پالیسی جدیدش، برای پایان دادن به جنگ افغانستان و مبارزه با تروریزم، فشار بر پاکستان را بگنجاند.

نجیبه حسینی یک عضو مشرانو جرگه افغانستان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت اگر این مسئله در نظر گرفته شود می‌توان نسبت به پالیسی امریکا در قبال افغانستان خوشبین بود.

مشرانو جرگه افغانستان
مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت حتی امریکا باید گزینۀ اقدام نظامی بر ضد پاکستان را در نظر گیرد.

او گفت:

"یکی از موضوعات که گفته می‌شود همان کمک‌ها در بخش نظامی و به‌خصوص در بخش هوایی است که می‌توان آن را گام مثبت تلقی کرد، اما به پالیسی امریکا زمانی می‌توان باور کرد که واقع‌بینانه باشد و در آن فشارهای لازم بالای پاکستان آورده شده باشد."

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس جمهور اشرف غنی در سخنرانی روز سه شنبه‌اش در کابل نسبت به پالیسی امریکا برای افغانستان خوشبینی نشان داده گفت، به این اندازه بحث اساسی روی سیاست منطقۀ و ثبات افغانستان در شصت سال گذشته صورت نگرفته‌است.

آقای غنی گفت به تصمیم‌گیری‌ها در این مورد که به‌گفته وی به مرحله آخر رسیده و به جهت بسیار مثبت روان است، احترام می‌گذارد.

وی گفت در عمل دیده شده که رئیس جمهور دونالد ترمپ ۸۶۰ میلیون دالر را برای قوای هوایی افغانستان اختصاص داد که سبب سی درصد کاهش تلفات نظامیان در میدان‌های جنگ شده‌است.

قرار است ایالات متحده امریکا در آینده نزدیک پالیسی‌اش را در قبال جنگ افغانستان اعلام کند.

در این میان شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند، ادامه استراتژی جنگ به نفع افغانستان نیست.

ناصر شفیق یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که امریکا در پالیسی‌اش روی فشار بر پاکستان تمرکز کند تا آن کشور از جنگ دست بکشد.

او گفت:

"اگر از طریق نظامی هر قدر کوشش کنیم به جنگ پایان داده نمی‌توانیم، تا وقتی که ما راه صلح را در پیش نگیریم و در راه صلح هم فشار آوردن بر پاکستان نیاز است و هم ضرور است تا حکومت افغانستان در این راه چراغ سبز نشان دهد که تصور نشود که افغانستان علاقه‌مندی به پایان جنگ ندارد."

این درحالیست که رئیس جمهور غنی در سخنرانی اخیر اش گفت که حکومت افغانستان با پاکستان خواهان صلح دولت با دولت است.

آقای غنی تأکید کرد که اگر با پاکستان تفاهم بنیادی صورت نگیرد، به بیرق‌های سفید و سیاه در افغانستان یک بیرق دیگر اضافه خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان گفت تلاش‌های همه‌جانبه در این ارتباط جریان دارد و پاکستان در حال حاضر به شکل بنیادی تحت فشار های جهان قرار دارد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG