لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

برخی وکلا: ادامه سرپرستی در کابینه افغان‌ها و خارجی‌ها را نگران ساخته است


شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که ادامه روند سرپرستی در کابینه، حکومت را تضعیف کرده و سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام شده‌است.

نادرشاه بحر یک عضو این جرگه در جلسه عمومی روز شنبه گفت که حکومت به خواست‌های مکرر آنان پاسخ مثبت نداده و اکنون مسئله سرپرستی‌ها سبب نگرانی خارجیان نیز شده‌است.

وی گفت:

"حتی خارجی‌ها در مورد این موضوع نگران شده‌اند و سفارش جدی داده‌اند، حکومت آنقدر تضعیف شده و یا درگیر اختلافات است که نمی‌تواند یک وزیر‌ اش را معرفی کند، موضوع که رئیس جمهور اختیار کامل آنرا دارد."

به تازگی فرانز مایکل میلبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان ادامۀ کار سرپرستان را یک ضعف برای افغانستان خوانده‌است و خواستار ختم این پروسه شده‌است.

به گفته آقای میلبن، افراد شایسته در افغانستان هستند که می‌توانند به این پُست‌های خالی گماشته شوند.

وی افزود که ادامه کار سرپرستان مشکلات را افزایش داده‌است.

خواستیم در این مورد نظر ارگ را نیز داشته باشیم اما سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور از ابراز نظر خودداری کرد.

پیش از این رئیس جمهور غنی در یک نشست خبری گفته است که تا شش ماه دیگر، تمامی وزارت خانه‌ها صاحب وزیر خواهند شد اما نادرشاه بحر عضو ولسی جرگه می‌گوید مطمین نیست که رئیس جمهور به وعده‌اش وفا کند.

اکنون ۱۱ وزارت، شماری از ولایت‌ها و دیگر ادارات حکومتی از سوی سرپرستان اداره می‌شوند.

هفت تن این وزرا به دلیل مصرف نکردن ۷۰ درصد بودجه انکشافی‌شان از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شدند و شماری هم بخاطر اصلاحات برکنار شده و تعدادی هم خود استعفا داده‌اند.

این‌که حکومت چرا نمی‌تواند به این وزارت خانه‌ها افراد شایسته را بحیث نامزد وزیر معرفی کند، پرسشی است که آنرا از عبیدالله بارکزی عضو دیگر ولسی جرگه مطرح کردم؟

عبیدالله بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان
عبیدالله بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان

وی می‌گوید:

"بالای قانون اساسی رئیس جمهور و رئیس اجرائیه پا می‌گذارند، پس از دیگران چه گله، مطابق قانون اساسی اضافه شدن زمان سرپرستی بیش از یک ماه گناه نه بلکه کفر است اما می‌بینیم که برخی سرپرستان به اساس مصلحت نزدیک به یک سال می‌شود که کار‌ شان را ادامه می‌دهند، حکومت تابع قانون نه بلکه تابع مصلحت است."

به گفته آقای بارکزی، ادارات مهم از سوی سرپرستان اداره می‌شوند که در حقیقت با مردم ظلم بزرگ است، پس باید به زودترین فرصت در این مورد تصمیم گرفته شود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG