لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

صدیقی: سفر اتمر به قزاقستان جهت تامین امنیت افغانستان و منطقه موثر است


هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان سفر حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به قزاقستان را در راستای تامین امنیت در کشور و منطقه موثر می‎داند.

این هیئت با آنکه سفر مذکور را موثر می‎داند اما می‎گوید اگر کشورهای منطقه در راستای مبارزه با ترویزم صادقانه عمل نکنند حضور مخالفین مسلح به آن کشورها نیز گسترش خواهد یافت.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کشورهای منطقه مانند تاجکستان، ازبکسان، قزاقستان و برخی کشورهای دیگر تعهداتی را که بخاطر بخاطر مبارزه با تروریزم به مشاور امنیت ملی می‎دهند باید آن را عملی نمایند.

صدیقیی: رفتن مشاور رئیس جمهور بسیار موثر است.
صدیقیی: رفتن مشاور رئیس جمهور بسیار موثر است.

او افزود:

"هر قدر روابط با این کشورها بیشتر گردد هم بالای امنیت افغانستان موثر است و در مجموع رفتن مشاور رئیس جمهور بسیار موثر است آنان هم علاقمند به این مسئله هستند که با دولت افغانستان در مورد امنیت منطقه و افغانستان همکاری بیشتر داشته باشد تا در آینده این نا امنی‎ها دامنگیر آنان نشود."

از سوی هم در اعلامیه شورای امنیت آمده‎است که حنیف اتمر روز یکشنبه هفته جاری به کشورهای آسیای میانه سفر کرده‎است.

منبع می‎افزاید، در این سفر آقای اتمر با مقامات قزاقستان و ازبکستان در مورد تامین صلح در افغانستان و منطقه و بخصوص چگونگی راه‎های مبارزه با تروریزم گفتگو می‎کند.

پیش از این رئیس جمهور غنی نیز بخاطر جلب همکاری‎های کشورهای منطقه بخاطر مبارزه با تروریزم به آن کشورها سفر کرده‎است.

این سخنان در حالی مطرح می‎گردند که پیش از این مرکز مطالعات استراتیژیک تاجکستان گفته‎است که افزایش جنگ در شمال افغانستان کشورهای آنان را تهدید می‎کند.

از سوی هم شماری از کاشناسان روابط بین الملل می‎گویند، نقش کشورهای منطقه در تامین صلح و تفاهم ملی در افغانستان موثر است و به گفته آنان این موثریت زمانی نتیجه مثبت خواهد داشت که افغانستان تفاهم سیاسی را میان امریکا و کشورهای آسیای میانه نگهدارد.

سعیدی: این موثریت نتیجه مطلوب می‎دهد که دولت افغانستان بتواند توازن سیاسی را بین این کشورها نگهدارد.
سعیدی: این موثریت نتیجه مطلوب می‎دهد که دولت افغانستان بتواند توازن سیاسی را بین این کشورها نگهدارد.

احمد سعیدی یکتن از این کارشناسان می‎گوید:

"اما این موثریت نتیجه مطلوب می‎دهد که دولت افغانستان بتواند توازن سیاسی را بین این کشورها نگهدارد و به این کشورها اطمنیان بدهد که حضور دراز مدت امریکایی‎ها باعث این نمی‎شود که تروریست از طریق افغانستان به کشورهای آنان صادر شود."

سعیدی تاکید می‎کند که حکومت افغانستان باید از روابط دوستانه با کشورهای منطقه استفاده خوب کرده و آن کشورها را تشویق به همکاری در راستایی مبارزه با تروریزم نماید.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG