لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

وزارت دفاع: قوای مسلح افغانستان توان از بین بردن گروه داعش را دارد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، فعالیت داعش در کشور نگران کننده نیست و قوای مسلح توان از بین بردن این گروه را دارد.

مقامات این وزارت می‌گویند، با آنکه گروه داعش حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی دارد اما این گروه نتوانسته در افغانستان به اهداف‌اش برسد.

طارق شاه بهرامی سرپرست این وزارت روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت گروه داعش تا حدی که امکانات و توان داشته باشد می‌جنگد.

وی گفت:

"داعش ساده نه بلکه گروه خطرناک است، آنان حامیان مهم و امکانات زیاد دارند از لحاظ مفکوره می‌توانند که بجنگند اما آغاز و پلان که داشتند که در ولایت ننگرهار و مناطق سرحدی مرکز شان را بنام خراسان اعلان کنند به آن اهداف‌شان نرسیدند."

به گفته آقای بهرامی قوای مسلح در جریان سه ماه گذشته بخاطر از بین بردن مراکز داعش ۱۲ عملیات بزرگ را انجام داده که در نتیجه آن شماری زیادی از داعشیان به شمول قوماندانان این گروه کشته شده و بعضی مراکز آنان از بین رفته‌اند.

این در حالیست که در این اواخر بر اساس گزارش‌ها گروه داعش منطقه توره بوره در ننگرهار را که در تصرف طالبان بود، پس از درگیری به تصرف داعشیان آمده‌است.

اما مقامات امنیتی می‌گویند تصرف توره بوره از سوی داعش هدف تبلیغاتی بوده و نیروی‌های افغان برای از بین بردن داعشیان عملیات را ـغاز کرده‌اند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت که این منطقه ماین فرش شده و عملیات به احتیاط به پیش می‌رود.

در عین حال شماری از نماینده‌های مردم زون مشرقی در دیدار با محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی هشدار داده‌اند، اگر حکومت در ننگرهار علیه گروه داعش اقدامات جدی انجام ندهند آنان خود اقدام خواهند کرد.

شماری از کارشناسان افغان به این بارو اند که داعش به سطح منطقه و جهان حامیان داشته و در افغانستان فعالیت آنان قابل نگرانی است.

میرزا محمد یارمند یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی می‌گوید:

میرزا محمد یارمند
میرزا محمد یارمند

" بخاطر این قابل نگرانی است که همین اکنون آنان منطقه استراتژیک توره بوره را از طالبان تصرف کردند، آنان در شرق و در ولایات زابل و سرپل هم فعال هستند جلب و جذب آنان ادامه دارد و نیروهای خود را آموزش می‌دهند."

آقای یارمند می‌گوید، تعدادی از کشورهای منطقه و جهان از داعش حمایت می‌کنند و برای آنان امکانات را مهیا میسازد.

وی می‌گوید، داعش در نقاط مختلف کشور مشکلات خلق کرده و مردم را نگران ساخته است و نیاز است که حکومت در برابر این گروه عملیات بزرگ را پلان کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG