لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

شماری از معتادین ایرانی به هرات فرستاده شده‌اند


مسئولان ریاست مبارزه با مواد مخدر در هرات موجودیت برخی از اتباع ایران را که معتاد به مواد مخدر اند در ولایت هرات می‌پذیرند.

جیلانی دقیق رئیس مبارزه با مواد مخدر هرات به رادیو آزادی می‌گوید، این افراد همراه با مهاجرین افغان از ایران اخراج شده‌اند.

شماری از این معتادین که در شهر هرات بود و باش می‌کنند، می‌گویند که پولیس ایران آنان را به زور از کشور‌ شان اخراج کرده تا در افغانستان ساکن شوند.

بیش از ۶۰ هزار تن در ولایت هرات به مواد مخدر معتاد هستند.

مسئولین می‌گویند که اکثریت این افراد از سوی صاحبان کار در ایران به اعتیاد کشانده شده‌اند.

در میان این تعداد از معتادان اتباع ایرانی نیز دیده می‌شوند.

بهنام امیری یکی از این افراد است. او در گوشۀ از شهر هرات همراه با ده‌ها تن دیگر از معتادان شب و روزهای سخت زندگی را می‌گذراند.

او می‌گوید، نیروهای امنیتی ایران او را مجبور کردند تا وطن‌اش را ترک کند و به افغانستان بیاید.

وی گفت:

"اصلیت من اردبیلی است و بزرگ شده کرج هستم، یک‌سال زندان بودم و بعد از یک‌سال من را فرستادند اینجا و به من گفتند که باید بروید افغانستان، به من گفتند یک‌سال در افغانستان بمان وقتی یک‌سال تمام شد، ما زنگ می‌زنیم شما را میاریم به ایران. این تصمیم از سوی دادگاه انقلاب در شهر کرج گرفته شد."

موجودیت سیل زیادی از معتادین در هرات به یک معضل بزرگ اجتماعی مبدل شده، اما فرستادن معتادان ایرانی به این ولایت سرحدی این نگرانی‌ها را بیشتر کرده‌است.

جعفر دیگر تبعه ایرانی است که می‌گوید به سبب داشتن اعتیاد به مواد مخدر از سوی پولیس ایران به افغانستان فرستاده شده‌است.

وی گفت:

"من ایرانی هستم از شهر مشهد، خانواده من خبر ندارند که من اینجا هستم، من هر چه گفتم ایرانی هستم، گفتند نه تو برو افغانستان تو افغانی هستی."

او بیشتر اوقات در شاهراه هرات - اسلام قلعه دیده می‌شود.

جعفر که لکنت زبان دارد می‌گوید که باشنده شهر مشهد ایران است و سال‌هاست که در هرات بود و باش می‌کند.

مسئولین ریاست مبارزه با مواد مخدر هرات وجود معتادین ایرانی در این ولایت غربی افغانستان را می‌پذیرند اما می‌گویند که آمار دقیق از آنان در دست نیست.

جیلانی دقیق رئیس این اداره می‌گوید، این افراد در میان مهاجرین افغان که از سوی دولت ایران اخراج می‌شوند به این ولایت فرستاده شده‌اند.

وی افزود:

"سال قبل سه تن از معتادین تبعه ایران که یک خانم و دو مرد بودند، در کلینیک‌های ما تداوی شدند، این را می‌پذیریم. چون مرزهای ما مرزهای مستحکم نیست که ما به صورت کامل به آن کنترول داشته باشیم، در میان مهاجرین افغانی معتادین ایرانی هم داخل می‌شوند و به افغانستان می‌آیند."

گفته می‌شود که شماری از مقامات ایرانی قصداً شماری از معتادین کشور‌ شان را به افغانستان می‌فرستند.

صابر یکی از هزاران تبعه افغان است که در کشور ایران به اعتیاد روی آورده بود.

او مدتی است که از استفاده مواد مخدر دست کشیده و حالا در یکی از مراکز مشاوره معتادین در هرات کار می‌کند.

او می‌گوید، شماری از اتباع ایرانی که معتاد به مواد مخدر اند از سوی پولیس به افغانستان فرستاده می‌شوند.

وی گفت:

"این برادر ایرانی ما را که می‌بینید در پهلوی من نشسته است (بهنام امیری) خوب می‌دانستند که ایرانی است، حتی در آنجا یک صاحب منصب ایرانی از مرزکه هنوز رد نشده بودیم یعنی سرمرز از او پرسید که تو ایرانی هستی یا نیستی گفت ایرانی هستم با او ترکی هم صحبت کرد، باز هم او را به داخل افغانستان فرستادند."

هرات با داشتن سرحد با ایران یکی از ولایاتی در افغانستان است که بیشترین آمار معتادین را دارد.

آن طوری‌که مسئولین ریاست مبارزه با مواد مخدر هرات می‌گویند به اساس آماری که از سوی دفتر یو،ان او دی سی در سال ۲۰۱۲ نشر شده بیش از ۶۰ هزار معتاد در این ولایت وجود دارند که ۲۰ درصد آنانرا زنان و اطفال تشکیل می‌دهند.

اما تاکنون معلوم نیست که چه تعداد از این افراد معتادین ایرانی هستند.

مقامات محلی در هرات هم تاکنون کدام برنامۀ را برای تشخیص آنان روی دست نگرفته اند.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG