لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

ارگ: کشورهای که فکر می‎کنند طالبان مخالف داعش اند، اشتباه می‎کنند


پس از آنکه فرستاده روسیه برای افغانستان از احتمال متوصل شدن به اقدام نظامی علیه داعش در این کشور هشدار داد، ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، کشورهای که فکر می‎کنند طالبان مخالف داعش اند، اشتباه می‎کنند.

ارگ در واکنش به اظهارات اخیر نماینده روسیه برای این کشور می‎گوید، کشورهای منطقه باید مانند افغانستان در برابر تروریزم، مسئولانه عمل کنند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور در یک نشست خبری با بیان این مطلب همچنان گفت، داشتن هر نوع تماس با گروه‎های تروریستی از سوی هر کشوری می‎تواند وضعیت را در منطقه خطرناک کند.

وی از کشورهای منطقه خواست تا به مانند افغانستان در مقابله با تروریزم، مسئولیت پذیر باشند.

مرتضوی: ما بیشترین ضربات را علیه داعش در افغانستان وارد کرده‎ایم.
مرتضوی: ما بیشترین ضربات را علیه داعش در افغانستان وارد کرده‎ایم.

او افزود:

"ما انتظار داریم که کشورهای منطقه مسئولیت پذیری‎های را که حکومت افغانستان دارد، آن را به عنوان یک الگو بپذیرند و خود شان هم مانند افغانستان در امر مبارزه با تروریزم مسئولیت پذیر باشند، ما بیشترین ضربات را علیه داعش در افغانستان وارد کرده‎ایم."

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور همچنان گفت، افغانستان در خط اول جنگ با تروریزم قرار دارد و هر روز در این راه، قربانی می‎دهد.

این اظهارات پس از آن صورت می‎گیرد که اخیرا ضمیر کابلوف فرستاده روسیه برای افغانستان گفته‎است، افزایش داعشیان و تلاش برای این‎که در افغانستان پایگاه بسازند و به آسیای میانه نفوذ پیدا کنند، برای روسیه نگران کننده‎است.

وی در این باره گفته‎است، اگر حکومت افغانستان و نظامیان خارجی مستقر در این کشور، در مقابله با داعش بی تفاوت باشند، روسیه علیه این گروه به اقدامات نظامی متوصل خواهد شد.

داعش برای بار او دو سال پیش از ولایت‎های شرقی افغانستان سر بلند کرد که بر اساس اطلاعات حکومت افغانستان، شمار نیروهای این گروه از حدود چهار هزار به کمتر از یک هزار کاهش یافته است.

یعنی آنچه مقام‎ها می‎گویند، بیشترین شمار افراد داعش به شمول سه سردسته این گروه در افغانستان کشته شده‎اند.

کوهستانی: روس‎ها همواره از این ناحیه نگرانی داشتند.
کوهستانی: روس‎ها همواره از این ناحیه نگرانی داشتند.

اما آنچه بیشتر روسیه را نگران کرده، حضور جنگجویان این گروه در شمال افغانستان است.

کارشناسان نظامی می‎گویند، روسیه هراس دارد که مبادا، داعشیان از طریق شمال افغانستان به کشورهای آسیای میانه بروند.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان در این باره می‎گوید:

"روس‎ها همواره از این ناحیه نگرانی داشتند، از نشست طیارات در ساحه زیر نفوذ داعش بار ها شکایت‎های وجود داشته و توسط مقامات محلی هم تائید شده، این سطح نگرانی‎هاست که بسیار بالا گرفته و روس‎ها طی دو سال اخیر از این ناحیه نگرانی‎های شان را با حکومت افغانستان و ناتو شریک ساخته‎اند."

اما وزارت دفاع افغانستان به کشورهای منطقه اطمینان می‎دهد که نیروهای امنیتی افغان به هیچ گروهی اجازه نخواهد داد تا از طریق خاک این کشور، امنیت کشورهای منطقه را به خطر رو به رو سازند.

به گفته دولت وزیری سخنگوی این وزارت، در شمال افغانستان داعش حضور نگران کننده ندارد و اما وی تائید کرد که در این بخش از کشور، بیشتر جنگجویان کشورهای منطقه حضور دارند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG