لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

عکس‌العمل حکومت افغانستان در پیوند به اظهارات اخیر ضمیر کابلوف!


حکومت افغانستان می‌گوید، رهبری مذاکرات صلح این‌کشور را در دست دارد و به هیچکس حق مداخله در آن را نمی‌دهد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت به هیچ جانب اجازه نمی‌دهد که در مورد سرنوشت صلح و آیندۀ افغان‌ها صحبت کند.

ضمیر کابلوف رئیس ادارۀ دوم آسیا در وزارت خارجۀ روسیه و فرستادۀ خاص رئیس جمهور این کشور برای افغانستان دیروز به آژانس خبری انترفکس روسیه گفت، روسیه از این پیشنهاد طالبان که نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند، حمایت می‌کند.

اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با اظهار این‌که خشونت‌های جاری طالبان در افغانستان، زمینه را برای باقی ماندن نیروهای خارجی در این کشور مساعد ساخته است، می‌گوید:

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

"همه گروه‌های ترویستی در افغانستان و همین طالبان مسلح زمینه را فراهم ساخته اند. در حال حاضر بیست گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند و زمینۀ فعالیت را برای همۀ آن‌ها طالبان مسیر ساخته اند، طالبان اند که زمینه را برای باقی ماندن قوای ناتو و سایر کشورها در افغانستان مساعد ساخته اند."

ضمیر کابلوف فرستادۀ خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان روز جمعه به آژانس خبری انترفکس روسیه گفت:

ضمیر کابلوف فرستادۀ خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف فرستادۀ خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان

"ما از طالبان و حکومت کابل می‌خواهیم تا در میز مذاکرات با هم بنشینند. لازم است به جای تحمیل جنگ بر افغان‌های عادی که خون‌های شان ریخته می‌شود، جنگ را خاتمه بخشند."

طالبان در یک اعلامیه که به مناسبت عید سعید فطر روز جمعه به رسانه ها ارسال شده‌است گفته اند، امریکایی‌ها باید درک کنند که ادامۀ جنگ در افغانستان، هرگز وسیلۀ کامیابی آن‌ها شده نمی‌تواند. در این اعلامیه از امریکا خواسته شده‌است که "با درک حقایق پالیسی جنگجویانه" خود را تغییر دهد.

این در حالیست که وزارت دفاع ایالات متحده امریکا روی پالیسی جدید در مورد افغانستان غور می‌کند و به نظر می‌رسد که وزیر دفاع این‌‎کشور از اعزام نظامیان تازه به افغانستان حمایت کند.

یک مقام عالی رتبۀ امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده به روزنامه واشنگتن پُست گفته‌است، در این پالیسی جدید امریکا افزایش فشارها بالای پاکستان نیز شامل خواهد بود و تا زمانیکه در قلمرو پاکستان مراکز و منابع تمویل گروه‌های تروریستی از بین نرود، صلح و ثبات در افغانستان تأمین نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG