لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

یافته‌ها: سپاه پاسداران ایران از ۳ ماه بدین‌سو طالبان را تجهیز می‌کند


مسئولان شورای ولایتی غور می‌گویند که ایران عملاً در جنگ غور و سقوط ولسوالی تیوره این ولایت دست داشته و تجهیزات کافی را برای طالبان فراهم کرده‌است.

فضل‌الحق احسان رئیس این شورا روز سه شنبه به رادیو آزادی ادعا کرد که طالبان تحرکات‌شان را به همکاری ایران انجام داده و از سوی آن کشور کمک‌های نظامی را دریافت می‌کنند.

وی افزود:

"هزینه و اکمال این جنگ از سوی ایران صورت می‌گیرد به‌خاطر آب‌های که از غور به آن‌جا جریان داشته، تخریب بند سلما و بند پوزه لیچ که در حال ساخت و ساز می‌باشد، کار آن کُند شده‌است و یک مرکز کوچک داعش هم در مرغاب ساخته شده که ایران از آن هراس داشته و امکانات را برای طالب داده‌است که ولایت غور ناامن شود و به نحوی بندها را تخریب بکنند و هسته داعش را هم از بین ببرند این یک حرف آشکار است."

آقای احسان موجودیت مشاورین و نیروهای ایرانی در جنگ غور را رد نمی‌کند، اما می‌گوید بیشتر اکمالات از طرف شب به طالبان مسلح صورت می‌گیرد.

وی می‌گوید گزارش‌های رسیده از ولسوالی تیوره به آن‌ها نشان می‌دهد که طالبان پس از تصرف این ولسوالی دست به کشتار مردم زده و برخی تأسیسات دولتی را به آتش کشیده‌اند.

رئیس شورای ولایتی غور برای اثبات این ادعاهایش هیچ‌گونه اسناد ارائه نکرد.

در این حال یافته‌های روزنامه سرخط نیز نشان می‌دهد که سپاه پاسداران ایران از سه ماه بدین‌سو به هدف تخریب بند سلما، جلوگیری از ساخت بند پوزه لیچ و سرکوب گروه داعش طالبان را تجهیز کرده‌است.

روزنامه به نقل از یک منبع مؤثق در غور گفته‌است که پاکستان به دلیل عدم تبارز طالبان در غور کمک‌هایش را به این گروه قطع کرده و این مسئله سبب گردید تا طالبان از لحاظ جنگی تضعیف گردند.

در ادامه روزنامه آمده است که ایران با استفاده از این فرصت سه ماه پیش روند تسلیح و تجهیز این گروه را در ولسوالی تیوره آغاز کرده بود تا برای ادامه جنگ تجهیزات کافی در اختیار داشته باشند.

طالبان مسلح اخیراً با شدت بخشیدن حملات‌شان در برخی ولایات افغانستان روز یکشنبه ولسوالی تیوره در غور و کوهستان در فاریاب را تصرف کرده و نیروهای افغان را از این ولسوالی‌ها عقب زدند.

مقامات محلی ولایت غور می‌گویند که استخبارات منطقه به‌خصوص پاکستان در این ناامنی‌ها دست دارند.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

"سقوط ولسوالی تیوره طوری‌که اسناد اش را در دست داریم از کویته پاکستان طرح‌ریزی شده به‌خاطریکه شورای کویته را به ولایت غور بیاورند، طالبان که همسرحد در فراه، نمیروز و همسرحد با کشور ایران استند گفتنی‌های مردم است که با ایرانی‌ها ارتباط دارند."

تلاش کردیم نظر سفارت ایران و پاکستان را در خصوص این ادعا ها داشته باشیم، اما مسئولان سفارت ایران در کابل در این مورد با ما صحبت نکردند و تماس ما با سفارت پاکستان برقرار نگردید.

این اظهارات علیه ایران در حالی مطرح می‌گردد که چند هفته قبل حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته بود که ساخت بند ها در افغانستان برای ایران مشکل‌ساز بوده و در این خصوص بی‌تفاوت باقی نخواهد ماند.

از سوی هم مسئولان شورای ولایتی غور هشدار می‌دهند که هرگاه به وضعیت امنیتی غور توجه لازم صورت نگیرد ممکن دامنه ناامنی‌ها به مرکز این ولایت رسیده و مشکلات زیادی متوجه مردم گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG