لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

افزایش واکنش‌ها علیه اظهارات روحانی در مورد اعمار بندهای افغانستان


کجکی
کجکی

سخنان اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در پیوند به آب‎های افغانستان، واکنش‎های گونه گونی را به همراه شده‎است.

شماری از کارشناسان سیاسی و فعالان مدنی می‎گویند حکومت افغانستان باید در پیوند به این موضوع خاموش نمانده و صدا بلند کند.

این کارشناسان سخنان اخیر حسن روحانی را یک مداخله آشکار در امور افغانستان می‎دانند.

کبیر رنجبر رئیس کمیته حقوق دانان دموکرات افغانستان روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی سخنان اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران را مداخله آشکار در امور افغانستان دانست.

آب هلمند
آب هلمند

او افزود:

"از دید حقوقی اینجا باید دولت ما برخورد جدی داشته باشد، اعتراض کند و خاموشی اختیار نکند زیرا اگر در این مورد عکس العمل نشان ندهد، آن کشور به تجاوز خود در افغانستان همچنان ادامه خواهد داد، فکر می‌کنم این مداخله آشکار در امور افغانستان است و این را باید دولت، جامعه مدنی و مردم عام افغانستان اجازه ندهند."

درین حال نعیم افضلی یکی از فعالان مدنی هم درین مورد نظر مشابه دارد.

افضلی افزود:

"به نظر من این مهم است و انتظار ما از حکومت این است که اگر از هر راه ممکن می‎تواند این موضوع را مطرح کند و از منافع افغانستان دفاع کند."

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه در کنفرانسی در تهران گفته‎است، که در برابر اعمار بندهای آب کمال خان، کجکی و سلما بی تفاوت باقی مانده نمی‎توانند.

ولسی جرگه افغانستان اظهارات اخیر حسن روحانی را حساسیت بر انگیز خوانده‌است و شماری از نهادهای جوانان نیز روز پنجشنبه در کابل بابر گزاری نشست‎های جداگانه این اظهارات را نکوهش کردند.

ریاست جمهوری می‌گوید، افغانستان از آب هایش به گونه قانونی مدیریت می‌کند و اگر مقامات ایرانی بار دیگر این گونه اظهارات را مطرح کنند، با واکنش‌های حکومت افغانستان رو به رو خواهد شد.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهوری این موضوع را به رادیو آزادی گفت:

"اگر ایران بار دیگر در این باره چیزی بگوید و یا هم بدانیم که در امور افغانستان مداخله می‎کند، حکومت افغانستان نیز خاموش نخواهد ماند."

حکومت افغانستان در حالی به سخنان حسن روحانی واکنش نشان می‎دهد که به گفته مقام‎های محلی ولایات جنوب غربی، پروژه‎های ایجاد بندهای آب افغانستان از رهگذر امنیتی، با تهدیدهای رو به رو بوده‎است.

حمله از مهاجمان مسلح در شب اول عید سعید فطر بر قطعه محافظت بند سلما یکی از همین تهدیده‎ها بوده‎است که در آن ده تن از محافظان این بند کشته شدند و تا کنون کدام گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته‎است.

در دو روز گذشته کاربران رسانه‎های اجتماعی فیسبوک و تویتر نیز در باره اظهارات روحانی واکنش های داشته‌اند و بر تامین امنیت این بندها تاکید کرده‎اند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG