لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

وزارت دفاع: آماده‌گی‌ها برای پس‌گیری ولسوالی تیورۀ غور ادامه دارد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای امنیتی مصروف عملیات‌های تصفیه‌یی در ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب و واپس‌گیری ولسوالی تیوره ولایت غور استند.

به‌گفتۀ این وزارت طالبان در ولسوالی‌های کوهستان ولایت فاریاب و تگاب ولایت بدخشان تلفات سنگین داشته‌اند و مناطقی‌که به‌دست این گروه سقوط کرده بود دوباره زیر اداره نیروهای امنیتی افغان در آمده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی ناوقت دیروز برای پس‌گیری ولسوالی کوهستان از زیر اداره طالبان موفق شدند و آماده‌گی‌ها برای پس‌گیری ولسوالی تیورۀ ولایت غور نیز از سوی این نیروها ادامه دارد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او افزود:

"ولسوالی کوهستان دوباره گرفته شده‌است و نیروهای ما در حال حاضر مصروف عملیات‌های تصفیه‌یی در روستاهای این ولسوالی استند، مشکل ولسوالی تیوره ولایت غور نیز حل می‌گردد، قوماندان ۲۰۷ ظفر در نظر دارد که تمامی قوت‌ها منسجم گردند و ان‌شاءالله مشکل آن ولسوالی نیز حل گردد."

نگرانی‌ها از اوضاع امنیتی و سقوط ولسوالی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که در آغاز هفته روان ولسوالی‌های کوهستان و تیوره به دست طالبان سقوط کردند و نیروهای امنیتی توانستند اداره ولسوالی کوهستان را پس گیرند، اما ولسوالی تیورۀ ولایت غور تاکنون در اختیار طالبان قرار دارد.

در کنار سقوط برخی ولسوال‌های ولایت فاریاب و غور به‌دست طالبان، این گروه در ولایت‌های بدخشان، بغلان، هلمند، پکتیا و شمار دیگری از ولایت‌ها به جنگ شدت داده‌اند.

با این همه، سید عبدالباقی هاشمی یکی از نماینده‌گان مردم فاریاب در ولسی جرگه می‌گوید، عملیات نیروهای امنیتی برای پس‌گیری امنیت ولسوالی کوهستان این ولایت تأثیرگذاری چندانی نداشته‌است.

هاشمی در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، ولسوالی کوهستان به‌‌ کمک هوایی نیروهای خارجی از سوی خیزش‌های مردمی پس گرفته شده‌است.

فاریاب
فاریاب

او گفت:

"عملیات‌های زمینی مؤثریت چندانی نداشته‌است، زیرا راه ولسوالی کوهستان بسیار دور است و اگر بگویم که عملیات زمینی در این ولسوالی انجام نشده‌است، زیاده حرفی نکرده‌ام. این خیزش‌های مردمی بودند که با نیروهای خارجی کمک کردند، نیروهای امنیتی را از محاصره طالبان نیز نجات دادند و ولسوالی را نیز دوباره گرفتند."

این درحالی است که شماری از مسئولان ولایتی غور گفته‌اند که ایران تجهیزات جنگی در اختیار طالبان قرار داده‌است و این کشور در جنگ غور و سقوط ولسوالی تیورۀ این ولایت به‌گونه مستقیم دست دارد.

با این همه، شماری از کارشناسان نظامی می‌گویند نبرد افغانستان، سه عامل عمده دارد.

زلمی وردک یکی از این کارشناسان می‌گوید، فصل جنگی، شدت بخشیدن جنگ از سوی پاکستان برای نجات فشارهای جهانی و ضعف مدریت جنگ از سوی مقام‌های امنیتی افغان چالش‌های استند که سبب شدت نبرد در کشور شده‌است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG