لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

غنی: طالبان و پاکستان درخواست صلح با افغانستان را رد کردند


رئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید، به طالبان و پاکستان دست صلح دراز کرد، اما هر دو با او درگیر جنگ شدند.

رئیس جمهور غنی در گفت‌وگو با والستریت ژورنال این‌ را پذیرفته که شمار تلفات نیروهای افغان افزایش یافته‌است، اما به‌گفتۀ او تغییرات چشمگیری در وزارت دفاع که قبلاً به فساد گسترده آغشته بود وارده شده‌است و اردوی ملی افغانستان قوی‌تر از هر زمان دیگر شده‌است.

رئیس جمهور افغانستان در گفت‌وگو با والستریت ژورنال به‌روز دوشنبه گفته‌است که با آن‌که شمار تلفات نیروهای افغان افزایش یافته، اما ظرفیت این نیروها در سال روان میلادی بلندتر از هر زمان دیگر است.

اشرف غنی همچنان افزوده‌است که پاکستان و طالبان پیشنهاد صلح افغانستان را رد کرده و با افغانستان درگیر شدند.

طالبان
طالبان

روح‌الله احمدزی یک‌تن از آگاهان سیاسی افغان می‌گوید، برعلاوه مسئله صلح با طالبان موارد دیگر هم وجود داشت که باعث شد تا روابط کابل و اسلام‌آباد تیره شود.

او گفت:

"در مورد فعالیت شبکه حقانی و رفت و آمد شورشیان به پاکستان، حکومت افغانستان اسناد مشخص را با اسلام‌آباد شریک ساخت که در آن گفته شده بود که در کدام شهرهای پاکستان مخفیگاه‌های تروریزم موجود اند، اما پاکستان در این مورد هیچ نوع همکاری با افغانستان نکرد و از همین‌رو رئیس جمهور غنی به این باور شد که روابط را با اسلام‌آباد کاهش دهد و حتی در کنفرانس‌های بین‌المللی برای گفت‌وگو با صدراعظم پاکستان تأکید نکرد."

رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به این‌که اگر پاکستان موقف‌اش‌را تغییر ندهد چگونه صلح در افغانستان امکان‌پذیر شده می‌تواند گفته‌است که افغانستان با استفاده از موقعیت خود با کشورهای همسایه وصل می‌شود و در حال حاضر آسیای مرکزی به یک شریک تجاری عمده افغانستان مبدل شده‌است و این یک جاگزین برای پاکستان است و پاکستان باید این‌را درک کند که افغانستان در حال مبدل شدن به کلید رفاه و اتصال این کشور است.

رئیس جمهور اشرف غنی همچنان در اشاره به ائتلاف‌های ایجاد شده از سوی برخی سیاسیون گفته‌است که به نخبگان سیاسی افغانستان که پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی در صحنه وارد شده‌اند بی‌احترامی نمی‌کند، اما به‌گفتۀ او می‌خواهد همه مسئولیت‌پذیر باشند و نیاز است تا حاکمیت قانون به‌جا شود.

رئیس جمهور اشرف غنی همچنان به والستریت ژورنال گفته‌است که همه رهبران جهان همنظر اند که رئیس جمهور افغانستان دشوارترین کار جهان را به پیش می‌برد، اما او امیدوار است که این کار را به جانشین خود آسان‌تر بسازد.

XS
SM
MD
LG