لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

کابل ادعای سفیر پاکستان در واشنگتن را بی‌اساس خوانده، رد کرد


وزارت خارجه افغانستان اظهارات اخیر سفیر پاکستان در واشنگتن را در خصوص موجودیت پناهگاه‌های امن تروریستان در افغانستان یک ادعای بی‌اساس دانسته و آنرا رد می‌کند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت که نیروهای افغان همواره در مبارزه با گروه‌های تروریستی قربانی داده و اجازه نمی‌دهند که آن‌ها در افغانستان پناهگاه امن داشته باشند.

وی گفت:

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

"نیروهای ملی امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی افغانستان هیچ گاهی به گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهد که در خاک افغانستان در امن و آرامش بسر ببرند و در این‌جا پناهگاه‌های امن ومراکز تمویل و تجهیز داشته باشند و یا از قلمرو جمهوری اسلامی افغانستان بر علیه کدام کشوری استفاده کنند."

آقای مستغنی می‌گوید، پاکستان خود در خصوص مبارزه با تروریستان که در خاک آن کشور وجود دارند گام‌های مؤثر بر نداشته است.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌گردند که به اساس گزارش‌ها اعزاز احمد چوهدری سفیر پاکستان در واشنگتن به تازگی ادعا کرده که تروریستان در افغانستان پناهگاهای امن داشته و در این مورد شواهد نیز وجود دارد.

وی در سخنرانی که در موسسه مطالعات استراتژیک داشت گفته است که تروریستان در نتیجه راه اندازی عملیات که از سوی پاکستان بر علیه این گروه‌ها صورت گرفت به افغانستان فرار کرده و در آنجا پناهگاه‌های امن دارند.

آقای چوهدری گفته است که تروریستان مستقر در افغانستان در هر دو کشور یعنی افغانستان و پاکستان فعالیت‌های تروریستی‌شان را انجام می‌دهند.

ادعای مقامات پاکستانی در خصوص موجودیت تروریستان در افغانستان چیزی نو نیست بلکه پیش از این وزارت خارجه پاکستان نیز گفته بود که شبکه حقانی و گروه‌های تروریستی از پاکستان خارج شده و اکنون در افغانستان فعالیت دارند.

ادعای که از سوی حکومت افغانستان رد گردیده بود.

در این حال کارشناسان افغان می‌گویند پاکستان در حال حاضر تحت فشارهای امریکا و جامعه بین‌المللی قرار گرفته و بخاطر بیرون رفت از این فشارها چنین ادعا‌های را مطرح می‌کنند.

حمید عزیزی یکی از این کارشناسان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"اول فشار دپلوماتیک کشورهای خارجی است دوم فشاریست که پاکستان به دلیل عدم دریافت کمک‌های نقدی امریکا متحمل می‌شود و سوم اینست با جایگاه که امریکا دارد تصمیم‌گیری موضع‎گیری که این‌کشور می‌کند می‌تواند متحدین امریکا را هم به نحو از پاکستان دور بکند پاکستان در حال حاضر هم به لحاظ نظامی و استراتژیک و اقتصادی تحت فشار قرار گرفته است."

این در حالیست که اخیراً وزارت خارجه امریکا با نشر اعلامیۀ پاکستان را به حیث کشور حامی تروریزم شناخت و گفته که اکثر حملاتی که در سال ۲۰۱۶ در افغانستان توسط شبکه حقانی و طالبان مسلح صورت گرفته در پاکستان طرح ریزی شده بودند.

آقای عزیزی سفارش می‌کند که در چنین شرایط که پاکستان تحت فشارهای بین‌المللی قرار گرفته است حکومت افغانستان باید از این فرصت استفاده مؤثر نموده و از دپلوماسی فعال سیاست خارجی بر علیه این‌کشور کار گیرد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG