لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

ارگ ادعای پاکستان روی فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرد


ریاست جمهوری افغانستان این ادعای وزارت خارجه پاکستان را رد کرده که گویا شبکه حقانی و دیگر گروه‎های تروریستی از پاکستان خارج شده و در خاک افغانستان فعالیت دارند.

دیروز در حالی‎که رهبران افغانستان، پاکستان و تاجکستان توافق کردند برای تامین امنیت افغانستان همکاری می‎کنند، وزارت خارجه پاکستان گفت، تمام گروه‎های تروریستی به شمول شبکه حقانی از پاکستان خارج شده و در افغانستان فعالیت دارند.

نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در کانفرانس خبری هفته وارش در اسلام آباد گفت، شبکه حقانی و دیگر گروه‎های تندرو، به شمول تحریک طالبان پاکستان، داعش و القاعده حال از پاکستان فرار نموده و در مناطق افغانستان فعالیت دارند که تحت کنترول حکومت اینکشور قرار ندارند.

نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نمایانگر این واقعیت است که همصدایی و هماهنگی بین نهادهای مختلف پاکستان وجود ندارد.

آزاد: در حکومت پاکستان همصدایی موجود نیست.
آزاد: در حکومت پاکستان همصدایی موجود نیست.

آقای آزاد افزود که ایالات متحده و چین وعده نظارت بر اقدامات کابل و اسلام آباد علیه گروه‎های تروریستی را داده‎اند و اگر پاکستان بازهم در مبارزه به ضد این گروه‎ها بی تفاوتی کند، حکومت افغانستان از چین و امریکا خواهان آوردن فشار بر پاکستان خواهد شد.

او افزود:

"در حکومت پاکستان همصدایی موجود نیست ولی هر زمانی‎که آن‎ها از تعهدات خود تخطی نمایند آدرس ما معلوم است و ما بر اساس تعهدات و تفاهمنامه‎های خود با متحدین ستراتیژیک ما امریکا و چین به آن‎ها شکایت خواهیم کرد. آن‎ها با ما وعده کرده‎اند بر پاکستان فشار خواهند آورد و عکس العمل شدید نشان خواهند داد."

یک هیئت از سناتوران ارشد امریکایی اخیراً از پاکستان و افغانستان دیدار نموده و روی جوانب مختلف مبارزه برضد تروریزم صحبت کردند.

هیئت امریکایی بعد از سفر پاکستان در کابل
هیئت امریکایی بعد از سفر پاکستان در کابل

این هیئت که ریاست آن را سناتور جان مککین رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا به عهده داشت سفارش عملیات‎های مشترک و هم آهنگ برضد گروه‎های تروریستی را داد که بر قوای افغان و امریکایی حمله می‎کنند.

بعد از این توافق، داکتر زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان شک و تردید اش را نسبت به نیت پاکستان ابراز داشته و در صفحه تویتر خود نوشت:

"به زودی معلوم خواهد شد که ایا پاکستان برضد شبکه حقانی اقدام می‎کند یا نه؟"

خلیلزاد همچنان سوالی را مطرح کرده که آیا پاکستان واقعاً در تعهداتش جدی است یا اینکه بخاطر کم شدن فشارهای امریکا وعده‎های داده‎است؟

XS
SM
MD
LG